Bästa valet för KAP-KL/AKAP-KL och SAF LO

Sambon har tvâ jobb. På den ena har hennes tjp redan startat och det är KAP-KL/AKAP-KL. Jag har ingen koll på detta avtalet men det verkar finnas många val. Vilket följer RT bäst med billiga globala indexfonder? Småspararguiden har ett äldre blogginlägg där AMFs generationsfond rekommenderas, vet inte om det fortfarande stämmer? Vad skall jag välja inom KAP-KL/AKAP-KL? | Småspararguiden

Sen har hon också en annan anställning där det står att hon ska ha SAF LO. I avtalet men loggar man in på Fora finns det ingenting där. Är inte det lite märkligt?

Bra fråga och det finns många bra val att välja på inom detta avtal. Är svårt att välja något dåligt och dyrt. Kolla igenom de olika grundförslagen och de aspekter hon/ni tycker är viktigast. Det skiljer sig en hel del åt vad gäller geografisk fördelning, fokus på hållbarhet och vilka fonder som går att välja på vid fritt val.

Fördelningen jag sett rör sig från 100% globalt index (Futur) till 50% globalt och 50% Sverige (Folksam LO, Handelsbanken, KPA). AMF ligger smäck i mitten mellan dessa två extremer bland grundförslagen. Många bra fonder att välja fritt från hos flera leverantörer. Öhman ligger långt fram vad gäller hållbarhetsarbetet och de finns valbara hos flera leverantörer :+1: .

Artiklar om bästa fondval med mera är tyvärr snabbt utdaterade och utelämnar ibland viktig information. Skulle varmt rekommendera kolla upp det personligen på nedan hemsida och länkarna därifrån för aktuell information här och nu.

https://www.pensionsvalet.se/privatperson/avtal/kap-kl/valbara-forsakringsbolag/

1 gillning

Jag har min hos Nordea. Indexfond, 0.40 i avgift.

1 gillning

Det lät dyrt nu när man själv betalar 0.07 i ITP1 för LF global. :sweat_smile:

Hon har ingen direkt preferens förutom att det “ska vara bra” så då är nog AMF en vettig mellanmjölk. :smile:

Förlåt, 0,31 är avgiften. Nordea global passiv. Jag tror att amf har en snäppet billigare.

1 gillning