Jag funderar på att balansera om min portfölj och avsatta en del av innehavet till indexfonder för att sprida risker etc. Men en fråga jag har. I de fall då börsen backar kraftigt är det större hävstång med en indexfond generellt jämfört med aktiefonder som är nischade?
Vanliga UCITS fonder har inte hävstång (intern belåning) om det inte tydligt framgår.
Men jag antar det inte är vad du egentligen undrar.
Är du ute efter att sänka risken?
Vill du höja din riskjusterade avkastning?
Alltså jag kanske förklarade konstigt. Jag vill balansera till indexfond också bland mitt innehav. Men min fråga är: vid ex mindre eller större krasch, backar en indexfond mindre än ex många inriktade aktiefonder? Anledningen till att jag frågar är ju avkastningen kontra risk. Många indexfonder går ju väldigt segt jämfört med aktiefonder som ex spiltan, småbolag etc etc. Därav frågan. Vill motivera ombalanserandet.
Hävstång betyder att du belånat portföljen. En hävstång på 2 betyder att den köpta produkten rör sig 2% för varje 1% den underliggande tillgången rör sig.
Ok vi glömmer hävstång. Se ovan svar 
Generellt sett, ja, eftersom en indexfond oftast är mer diversifierad och därmed sprider risken mer än en nischfond.
Det är dock omöjligt att svara för varje givet tillfälle. Just nu består index mycket av tech i USA. Ifall det blir en stor nedgång i den marknaden kommer troligen ex. en europeisk fastighetsfond ha ett mindre tapp. Det betyder dock inte nödvändigtvis att
fastighetsfonden har högre riskjusterad avkastning
Vid IT bubblan bestod stockholmsindex av 40% ericsson. Ett exempel då indexfond inte är optimalt att investera i.
Jag tror du missförstår en del grejer kring indexfonder och nischade fonder och vilka som går bra och dåligt.
Nischade fonder går generellt sätt inte bättre än indexfonder över sikt.
De du räknar upp är bara det lilla subsetet som har gått bra nyligen. Många nischade fonder har gått dåligt och lagts ner de senaste 10 åren.
Historisk avkastning är som vanligt inte en garanti för framtida. Men när det kommer till aktiva fonder så är det tom så att historisk avkastning inte ens samvarierar med framtida avkastning. Rent statistiskt inget alls.
Indexfonder går alltid på marknadsnittet. Därmed går de bättre och sämre än aktiva förvaltare hela tiden. Oavsett krasch, rusning uppåt, sidledes marknad eller vad som.