Indexfonder i portföljen - tips på dessa?

Hej, en fråga jag har. I er fondportfölj, har ni med indexfonder också? I så fall kan ni ge tips på dom bättre av dessa?

Japp enbart 3st indexfonder i portföljen hos Nordnet nu mera:

70% Länsförsäkringar global indexnära
20% Nordnet Sverige index
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära

Total avgift på ca 0,2%, mycket bra. Täcker in hela världens aktiemarknader till ett bra pris. (Saknar dock lite småbolag, men gör mig inget)

Fler bra tips på fonder:

Globala:
Avanza Global
Swedbank robur access global

Globala småbolag:
Handelsbanken gl småbolag

Sverige:
Plus allabolag
SEB sverige indexnära

Svenska småbolag:
Plus småbolag
AMF småbolag

Tillväxtmarknader:
Avanza Emerging markets

4 gillningar

Japp, jag bygger hela aktiedelen i portföljerna med indexfonder.

Använder mig av följande fonder.

• Spp aktiefond global
  • Länsförsäkringar global indexnära
  • Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
  • Plus allabolag Sverige index
  • Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
1 gillning

Om man prioriterar låg avgift så kan Swedbank robur access Asien vara ett alternativ till tillväxtmarknadsfond.
Lägre avgift, men saknar då tex Sydamerika och Afrika.

För övrigt kör jag nästan bara indexfonder.

2 gillningar

Tusen tack! Det som är lite minus med dessa indexfonder är ju att dom flesta gått till och med segare än många blandfonder. Står i valet och kvalet hur jag ska göra. Har satsat ganska mycket mepngar mer aggressiva fonder som då naturligtvis går ner rejält när det väl går ner.

Vilka “mer aggressiva fonder” har du? Hur ser din nuvarande portfölj ut?

Jag håller precis på att vikta om den. Jag har nu 70% enskilda aktier och 30% fonder. Just nu har jag bara Spiltan småbolag som har tutat på ordentligt. Innan hade jag både spiltan investmentbolag + småbolag. Men tänker att jag ska lägga hälften av pengarna i den fonden i en indexfond för att sprida riskerna lite. Problemet är ju att dom flesta indexfonder som räknats upp här har ju gått sämre än många blandfonder som jag ser som ännu säkrare. Så jag försöker bestämma mig vad som är bäst. Troligtvis är jag lite bortskämd så jag genom senaste två åren hade enorm utveckling i bland annat Hållbar energi (som jag sålde direkt när den började gå ner), investmentbolag och just småbolag.

Vad är det för blandfond du jämför med?

När jag tänker blandfond så är det en fond som består av både aktier och räntor i en förbestämd allokering. I vissa tider går räntor bättre än aktier men för det mesta på lång sikt så brukar aktier gå bättre än räntor. Således borde de flesta globala indexfonder slå en blandfond med både aktier och räntor på lång sikt.

Eller tänker du på branschfonder? Det är en helt annan sak. De kan gå riktigt bra ibland, men även riktigt uselt ibland. Det är få aktiva fonder so klarar av att slå index på lång sikt. Enskilda år kan de absolut slå index men på lång sikt blir det oftast index som vinner.

De senaste åren har ju typ allt på börsen gått spikrakt uppåt så det blir ju lite skevt att bara jämföra de senaste två åren. Särskilt om det är ett sparande ska som vara länge.

Hur menar du att dina nischade fonder är mer säkra? Är de inte per definition mer riskfyllda om de innehåller färre bolag och att bolagen inte är utspridda över t.ex. olika sektorer?

Galant att du lyckades sälja Hållbar Energi innan den började gå ner. Men är din tanke att du kommer klara detta om och om igen? En liten FYI, det finns ingen forskning som visar att det går att göra konsekvent.

2 gillningar

Var har jag sagt att mina fonder är mer säkra? Jag menar ju precis tvärtom, jag vill sprida risken😀

Det var så jag tolkade din mening “Problemet är ju att dom flesta indexfonder som räknats upp här har ju gått sämre än många blandfonder som jag ser som ännu säkrare”.

Hojta gärna till om jag tolkade dig fel :slight_smile: