Bedrägeriförsök: utger sig för att vara RT och bjuder in till WhatsApp-grupp via Facebook/Messenger

Det är verkligen att kämpa i motvind! Fejkkonton står inte högt upp på priolistan för sociala mediaplattformar överlag.

1 gillning

Idag har det skapats en massa fejkkonto på Facebook som utger sig för att vara RikaTillsammans. Det är inte vi, rapportera gärna dessa konton. Vi har endast ett konto per plattform:

• Youtube – För dig som vill se våra poddar i videoformat samt reels
  • Instagram – Se våra bildspel och reels på Instagram
  • Facebook – Våra bildspel och reels på Facebook
  • LinkedIn – Våra bildspel och reels på LinkedIn
  • Tiktok – Våra bildspel och reels på Tiktok

OCH - vi har inget incitament att initiera en kontakt med dig eller andra via sociala medier. Har aldrig gjort det och kommer aldrig göra. Vi har inget incitament att göra det. Framförallt inte för att prata krypto, enskilda aktier eller liknande. :see_no_evil_monkey:

14 gillningar

Vad vill kontona? Kontaktar ni dom och spelar intreserad?

Pump and dump bedrägeri troligen.

1 gillning

Bra det uppmärksammas, fick konstig vänförfrågning på Instagram från ett rikatillsammans fejkkonto. (misstänkte jag att det var.)

1 gillning

Finns en hel flora av fejkisar

1 gillning

Det är det som gör att det är svårt att anmäla. Lite finn fem fel, fast värre. :see_no_evil_monkey:

Undrar hur om hittar mig, menar just dessa konton, är det för att jag gillar inlägg från Rikatillsammans? Om jag slutar trycka like så bir jag inte kontaktad? .

Jag har fått vänförfrågan både på Instagram och Fejsbok från “rikatillsammans” stavat på olika sätt. Ganska uppenbart att det är fake men det är nog inte alla som tänker på det tyvärr.

Tror de går via följare-listorna. Verkar enklast.

Jag har inte råkat ut för något hittills, men förstår inte det här, och blir ganska orolig.

Hur kan man få vänförfrågningar på Facebook och oönskade Messenger-meddelanden från RT-fejkkonton, för att man är medlem på RT?

Kontot på RT är ju anonymt. De flesta här - bl a jag - har ett påhittat namn.

Är det något jag har missat här?

Menar att de troligen kikar på Rikatillsammans riktiga sida på respektive plattform och de listor som finns där. Följer man Jan o co på Instagram till exempel, så syns ens profilnamn i listan över följare på deras sida.

Tror ingen fått mejl eller dylikt, utan man kontaktas via plattformarnas DM eller att de börjar följa en. För att ge sken av att man är utvald och viktig.

1 gillning

Tror det mest är spamma alla som de kommer fram till. Sedan när någon snabbt googlar Rika Tillsammans hittar de en sida, youtube och forum och ser riktigt ut och där slutar due diligence… :monkey:

Så här kan det se ut.

Skärmdumpade när någon som låtsas vara Alexander Noren började följa mig. Gissar att de väljer folk på måfå via hans följare lista. Sen får de ”utvalda” som följer tillbaka DMs.

2 gillningar

Jag förstår fortfarande inte.

Men jag har inte Instagram och TikTok, så då kanske jag klarar mig.

Nu är det länge sedan jag pysslade med bl.a HTML men är det inte så att en server man surfar till kan se vilken adress man kommer ifrån?

Är man inne och surfar på RT och klickar på en länk eller skriver in en ny adress (url) i adressfältet (t.ex FB) ser mottagarservern att man kommer från RT? (Referrer-Policy)

Det här kan man i vilket fall stänga av i sin webläsare men det kanske inte hjälper

Finns ju gott om duktiga hackare här som kan rätta mig eller förklara bättre…

Har fått se en hel del bilder på chattar med botarna och det är ofta frågor om hur man mår/det var länge sedan och ifall man investerar i etf:er/krypto eller något annat.

Det här är ett problem med sociala medier så utan att lova något skulle jag tro att du klarar dig. Ibland har vi personer som kontaktar via forumet dock i DM men inte lika vanligt.

2 gillningar

OK, tack. (10 tecken)

Sannolikt försök till scams av typen “Pig Butchering”.