Inför kommande arbete som diplomat överväger jag att köpa en begagnad bil i Sverige och köra den till stationeringsorten. Det blir en nätt tripp på 300 mil men det borde annars funka.
Jag vet inte här och nu om jag kommer att köpa bilen i Sverige eller utomlands men jag tänker iallafall titta på båda alternativen. Beroende på vad jag hittar för bilalternativ ”i skarpt läge” kan det vara en ekonomiskt lämplig lösning att köpa bilen i Sverige.
Som diplomat får jag köpa bil momsfritt. Det betyder rimligen två saker:
Jag behöver köpa bilen av en bilhandlare.
Bilen får aldrig ha varit ägd av en privatperson.
Det borde betyda att de bilar jag har möjlighet att köpa begagnade skulle vara dels tidigare företagsbilar dels tidigare leasingbilar. Är det något ytterligare gällande ren ”formalia” som jag borde tänka på?
Ja i princip men det kan vara ide att ta kontakt med t ex Volvos exportavdelning för diplomatbilar. Så kan de säkert ge svar på vissa av dina funderingar. Finns säkert någon slags formalia/process för att göra det på rätt/smidigaste sätt.
För ca 20 år sen köpte alla som hade diplomatpris (dvs även alla som jobbade i internationella organisationer) ny bil i Danmark, då de hade så låga priser efter diplomat rabatt och efter avdrag av den väldigt höga momsen i landet. Nån köpte även “diplomatbåt”
Vet inte om det är nått liknande som gäller numera.
Du behöver kontakta avdelningen som sköter just diplomatpriserna / rabatterna. De har andra prislistor.
Man behöver exportplåtar och en speciell försäkring för själva exporten till landet.
@janbolmeson Frågan är medvetet ställd för att inte specifikt handla om diplomatvillkor. Jag ville kolla att jag förstått momsreglerna för begagnade bilar. En företagare med avdragsrätt (undantag finns ju) borde ha liknande förutsättningar.
Historiskt har UD, såvitt jag förstår, haft storlundsavtal med Volvo. Det har de inte nu och det finns alltså ingen anledning att välja Volvo. Märket Volvo är mindre lämpligt av serviceskäl och så vill jag helst undvika att gynna Kina.
Det är en bra poäng att villkoren kan variera mellan olika länder och att jag alltså borde kolla upp det. Jag menar nu fler länder än Sverige och stationeringsorten.
Några rabatter via svenska UD finns alltså inte längre men olika villkor kan ändå göra det fördelaktigt att handla bil i ett visst land. Den svaga svenska kronan talar dock för Sverige just nu, allt annat lika.
Du söker ju en begagnad bil så min tanke var inte att du skulle köpa en bil av de utan att kontakta de för att fråga om ”momsreglerna” för begagnade😉 (Tänkte att de bord vara insatta i regelverket)
Ja helt klart värt att kolla, leta efter länder med hög moms på bil, men det varierar rätt mycket också på själva diplomatrabatten. De jag känner som köpt diplomat bil i Danmark var inte från Danmark, ej heller jobbade de i Danmark. Fråga kollegor som nyligen använt diplomat processen, de kanske vet vilket land som är billigast numera. Jag höll också på att rota i det där med omomsad beg bil för länge sen. Har gjort sådant momsavdrag en gång för export. Jag tror det trots det var mer lönsamt med ny bil pga så stora diplomatrabatter. Igen, det var 20 år sen..
Har gjort detta en gång, dvs ej momsad (tidigare leasad) beg bil köptes av företag. Dock momsade jag den i importlandet (låg moms). Svensk moms behövdes ej pga export. Minns ett visst strul med att ta fram nått slags CoC (Certificate of Conformity?) dokument inför tull och omregistrering i landet utanför EU Jag tror jag fick tag i det från tillverkaren till slut (Volvo). Värt att kolla då det tog lite tid.
Iofs kan det vara olika regler för import och “flyttgods” också. Minns inte riktigt, säkert väldigt olika i olika länder.
Är med på den bilden. Iom att ett storkkundsavtal ger ca 20% ytterligare rabatt så kan jag förstå att man tidigare valde nya bilar från Volvo som regel.