Vi är på jakt efter en Kia Sorento som familjebil och planerar att behålla den i flera år. Vi gillade verkligen 2023 Advance Plus, men eftersom vi vill ha bilen länge började vi istället titta på facelift 2024/2025.
Till vår förvåning upptäckte vi att Kia Sverige verkar ha gjort en rejäl nedgradering av stolarna. Tidigare Advance Plus hade Nappa läder, medan nya svenska Advance Plus har enklare läder. Inget fel på den i sig, men det känns märkligt att en nyare och dyrare modell får en enklare stol/interiör än tidigare Advance Plus.
Samtidigt går facelift att få med betydligt finare lyxigare-interiör i andra europeiska länder, t.ex. ExecutiveLine i Nederländerna och högre utrustningsnivåer i Tyskland. Det känns svårt att motivera premiumpriset för svenska Advance Plus när interiören faktiskt känns billigare.
Jag är ursprungligen från Nederländerna, så för oss skulle en import i praktiken innebära att åka hem, köpa en begagnad Sorento från en auktoriserad Kia-handlare med full historik/garanti och köra hem den till Sverige. Jag upplever dessutom att det finns betydligt större utbud där och många bilar med förvånansvärt låga miltal jämfört med vad vi hittar här.
Hur negativt skulle ni se på en sådan EU-import? Finns det några verkliga nackdelar vad gäller garanti, försäkring, service eller framtida andrahandsvärde, förutsatt att bilen har komplett Kia-historik?
Det importeras begagnade bilar ganska friskt från EU, så det är nog inget större problem. Möjligtvis kan det vara värt att kolla hur garantier och sådant funkar hos Kia för direktimporterade bilar.
Vad gäller andrahandsvärdet så kanske det är lägre i Sverige om bilen är importerad - men det går ju att åka ner till Nederländerna igen och sälja den där?
Jag har faktiskt kollat just garantin och Kias 7-åriga nybilsgaranti gäller även inom Europa vid import, så länge bilen uppfyller garantivillkoren och servicehistoriken är korrekt. Det är därför jag i så fall tänker köpa från en auktoriserad Kia-handlare i Nederländerna, så att historik och kvarvarande garanti är ordentligt dokumenterade.
Bra poäng om andrahandsvärdet! Även om jag verkligen skulle vilja förstå om det påverkas så mycket när det är Kia godkänd och allting. Jag har faktiskt inte tänkt på möjligheten att sälja den i Nederländerna igen när det blir dags. Men det kan man göra såklart också…
Jag har kollat lite på det. Eftersom det är inom EU tillkommer ingen tull på en begagnad bil och normalt ingen svensk moms, förutsatt att bilen räknas som begagnad enligt momsreglerna (>6 månader och >6 000 km).
Utöver själva bilpriset verkar det framför allt vara kostnader för exportskyltar/tillfällig försäkring i Nederländerna, ursprungskontroll hos Transportstyrelsen och registreringsbesiktning i Sverige. Min uppskattning är totalt ungefär 5–10 tkr om vi hämtar och kör hem bilen själva. Vi åker dessutom till Nederländerna regelbundet ändå, så någon separat transportkostnad behöver vi egentligen inte räkna med.
Men tar gärna emot input om jag har missat någon större kostnad!
Ja det är synd med kronkursen. Men löner sig fortfarande ändå om man hittar rätt. Frågan är den andra hands värde sen i Sverige om man han en bil met utrustning som ingen annan har i Sverige kan vara bra eller dåligt…
Hur länge har du tänkt behålla bilen? Om du behåller den i tio år, spelar det då jättestor roll för dig om andrahandsvärdet blir 60 000kr eller 55 000kr?
Kan vara andra specifikationer/avvikande reservdelar när man ska reparera beroende på olika specifikationer för olika länder/marknader. = strul vid service/reparationer.
Ev sverigeutrustning/paket som svenska generalagenten lägger till på alla svensksålda bilar. Ofta kan det vara både större utrustningspaket, enstaka tillval, samt specifik utrustning för ett kallare klimat =t ex stolsvärme, större batteri/generator, större värmepaket, tillsatsvärmare av olika slag osv. (“Bakom skynket” kan en generalagent välja/påverka bilens utförande/utrustning betydligt mer än de vanliga öppna tillvalen/extrautrustningen kunder ser)
Frostskydd i olika kylvätskor/avgasrening skiljer sig åt för olika marknader. Kan kräva byte/anpassning för Sveriges klimat. (t ex är frostskyddet olika för olika regioner/länder)
Ev rostskyddebehandling som sker lokalt i Sverige av generalagenten.
Vagnskada saknas = du måste helförsäkra från första början.
Ofta dyrare försäkringskostnader hos försäkringsbolag generellt eftersom privatimporterade bilar innebär “större risk” för försäkringsbolagen.
“Goodwillåtaganden” från svensk generalagent/handlare (frivilliga åtagande/åtgärder/återkallelser/servicekampanjer utöver garanti)
Du finns antagligen inte med i svenska “goodwill-register” dvs vid kommunikation/utskick från generalagent/handlare kan det hända att du inte nås av den informationen och missar att få åtgärder utförda.
Långt vända sig till “säljande handlare” för att åtgärda vissa saker/fel om inte en lokal handlare vill/kan hjälpa dig eftersom du normalt vänder dig till motparten =säljande bilfirma.
Det avsätts inga pengar till “återvinning/skrotning” som svenska generalagenter måste göra. Sen om det påverkar framtida skrotning/kostnader är jag osäker på?
Avgasreningslagen, 8000mil/5 år har jag för mig ej gäller för privatimporterade bilar.
Tror inte svensk konsumentköpslag gäller om du köper en bil i annat land. Då gäller istället det landets konsumetköpslagar och t ex ARN lär knappast vara till mycket hjälp vid strul.
De direkta kostnaderna för själva importen
Ursprungskontroll
Registreringsbesiktning
+ev vanlig kontrollbesiktning om det är dags för det
Tillfälliga försäkringar, vilket i vissa fall kan var dyrt/svårt att få till heltäckande skydd under importresan motsvarande helförsäkring. Många försäkringsbolag erbjuder bara trafikförsäkring och då kan det bli dyrt om något händer med bilen på hemresan. (ingen vagnskada, ingen glasförsäkring, ingen assistans/bärgningsförsäkring, ingen maskinskada, ingen stöldförsäkring osv)
Tillfälliga registreringsskyltar
Registreringsskyltar i Sverige
I vissa fall för vissa fordon/modeller t ex husbilar kan det även innebära kostnader för att köpa de intyg som behövs.
Valutaväxlingskostnader.
Resekostnader åka dit.
Övernattningskostnader under resan.
Bil/resekostnader frakta bilen hem, bränsle, försäkringar, vägtullar, färjor, broavgifter osv.
Processen tar en hel del tid och kräver en del arbete för att hantera saker praktisk.
mm
Slutligen andrahandsvärdet där marknaden generellt är skeptisk till privatimporterade bilar och därmed ofta är beredd betala mindre för de än svensksålda dito. Därmed blir de också mer svårsålda och många handlare undviker helst att köpa in de för att slippa hantera ev problem.
Så generellt sett finns det betydligt fler fallgropar/kostnader än man först ser när man funderar på importera en bil själv. Jag ser sällan att det skulle innebära någon reell ekonomisk vinst om motsvarande vanlig bil finns med hyfsat utbud i Sverige. Det gäller framför allt om man i slutändan även tar i beaktande sämre andrahandsvärde och besvärskontot under ägandetiden.
Jag gjorde precis det här då vi körde hem en Alpine A110 från Hamburg. Det var ju en lite nisch-affär så jag åkte ned två gånger, först för att kolla in bilen och sen en månad senare för att hämta den. Med tåg, flyg, hotell, färja till Trelleborg på hemfärden, importförsäkring, exportskyltar gick det på runt 15kkr. Lägg till kostnader för ursprungskontroll och registreringsbesiktning (och svensk moms då min bil var för ny för att komma undan det).
Viktigt att notera att det är mer än en månads väntetid på ursprungskontrollen just nu, så efter att bilen varit här i 7 dagar är det bara att parkera den och vänta på TS. Det var inga problem att teckna en 30-dagars helförsäkring för hemresan, däremot sa dom att sedan går det bara att teckna trafikförsäkring tills bilen är registrerad, så till registreringsbesiktningen (och under eventuell tillfällig registrering) så blir det att köra oförsäkrat.
Om man kollar runt lite så känns det som t ex Österrike och Nederländerna använde liknande mängder salt (på mindre area) än Sverige, känns som det kan vara en typisk försäljningsmyt?
Även om det är en myt, jag har ingen aning, så kommer det ju driva ner priserna när köpare(privata så som företag) skall ta över den. Det är en punkt att ha med när man räknar på helheten i alla fall.
Sen känner jag att @Skogstomten gjorde en väldigt omfattande och bättre beskrivning av riskerna med import.
Vet inte om det hjälper dig på något sätt men jag tog hem från Tyskland med hjälp av firma. Har inte tålamod till all pappersexcercis. Funkade bra. Prioriterade rostskyddsbehandling direkt jag fick hem den.
Hej alla, fordonsmäklare här. Det skogstomten nämner kring rostskydd är den stora “boven”. Utöver det gäller givetvis klimatanpassning, typ stolsvärme etc. Garantier är EU-nivå men man bör göra sin DD oavsett. Utöver det görs massvis med bilaffärer över landsgränser inom Europa där Sverige verkar vara på hälarna. Allt gott
Har nära kontakt med några som brukar exportera bilar till Nederländerna eftersom priset är högre där. Låter därför bakvänt att importera från Nederländerna. Men det kan ha ändrats, vad vet jag.