Utlandsboende: Hur ser TCO-kalkyler ut för elbil och "vanlig" bil med privatleasing eller ägande i andra länder?

Att se avsnitten:

Rika tillsammans youtubeavsnitt:
#216 - Om bilköp, bilekonomi med TCO-kalkyler och privatleasing
#217 - Tips vid bilköp och privatleasing

har fått mig att fundera.

Slutsatsen från avsnitten ovan samt tråden

antas vara att det är ungefär lika dyrt att köpa och köra en 12 år gammal bensinbil, som att privatleasa en helt ny elbil - möjligtvis med noteringen att elbilen då är något mindre premium. Detta beror på en mängd faktorer, tex låga räntor, skattesubvention till nya elbilar, “gratis” att tanka elbil men högbeskattat att tanka bensin, etc.

Jag undrar därför hur TCO-kalkylen ser ut i andra länder än Sverige? Dels i länder med liknande förhållanden vad gäller bilars nypriser som Sverige, tex Tyskland.

Dels i länder med mycket dyrare bilar som Norge och speciellt Danmark.

Men även i tex USA och Saudi Arabien med sin billiga bensin, i Japan, Korea, i Sydafrika och alla andra mer eller mindre exotiska länder.

Jag hoppas detta blir en intressant tråd, då jag förstått att många utlandsboende finns på forumet.

Jag har gjort lite egna efterforskningar. Verkar som om man kan privatleasa en Kia E-Niro i Tyskland för 363 EUR i månaden utan insats.

Kia e-Niro 39,2-kWh-Batterie Vision
Fahrzeugpreis
38.290,00 €
Einmalige Leasingsonderzahlung
0,00 €
Laufzeit
48 Monate
Gesamtlaufleistung
40.000 km
48 monatliche Raten à
363,92 €
Gesamtbetrag
17.468,06 €
Effektiver Jahreszins
2,75 %
Gebundener Sollzinssatz p.a.
2,72 %

Vid en snabb jämförelse vad kostar det i Sverige

E-NIRO ADVANCE PLUS
Batterikapacitet 64 kWh
Elmotor 204hk
Kia e-Niro
Avtalslängd: 36 månader
Körsträcka: 4 500 mil

Leverans
Summering
Kia e-Niro
(inkl. serviceavtal 89 kr/mån)
3 695 kr/mån
SILKY SILVER
97 kr/mån
Total månadskostnad (inklusive moms)
3 792 kr/mån

Dvs ungefär samma månadskostnad, men då får man i Sverige kortare leasingtid, 500 mil extra och ett större batteri och andra uppgraderingar. Dvs Sverige är klart billigare?

Generellt sett ÄR bilar billigt i Sverige. Jag har tidigare genom åren jobbat med just prissättning av nya bilar, konkurrentjämförelser och såna här jämförelser mot andra länder emellanåt.

1. Vårt “skattesystem” som gjort att bilimportörerna länge försökt pressa in välutrustade tjänstebilar under det klassiska 7,5 Basbeloppet. (Mindre aktuellt sen ett par år då det numera allt mer handlar om TCO)

2. Volvo (och tidigare Saab). De har alltid velat slåss på sin hemmamarknad. Så därför har de pressat in sina priser utifrån skattsystemet och alla andra har då bara att följa med prismässigt. Volvo bilar är också bilar med ganska hög prislapp i grunden. Så när de prispressar så blir billigare bilmärken ännu billigare så att säga.

3. I Sverige finns pga Volvo/Saab en tradition av fysiskt stora bilar med stora motorer. Då är det alltså just de modellerna/versionerna som pressas ner i pris. Sen får då alla andra storlekar på bilar/motorer anpassa sig efter det så då pressas alla priser ner. Sen utomlands kan ofta större motoralternativ endast finnas med högre utrustningsnivå. Så då väljer man att utgå från den och struntar i att ta in de mindre motorerna/lägre utrustningen.

4. Sverige har en tradition att sälja tillval i paket. Dvs man buntar ihop flera olika tillval till attraktivt prissatta paket. Utomlands är det vanligare med ett par utrustningsnivåer och sen lösa tillval på det.

5. I Sverige ingår i princip alltid 3 års Vagnskadegaranti.

6. Vi har relativt hög moms på bilar. Därmed måste man anpassa och pressa ner priset före moms för att privatkundpriset inte ska bli för högt. Företag lyfter däremot 1/2-moms på leasingavgiften så de drabbas inte lika mycket.

7. På grund av kylan har många importörer utrustning som vinterstandard här. Utomlands finns dessa detaljer ibland endast till mer välutrustade versioner så då “tvingas” Sverige utgå från den mer välutrustade versionen som grundversion.

8. Sverige har varit tidiga med olika leasingprodukter som t ex konsumentleasing.

9. Företagsbilar i Sverige köps och specificeras ofta styckvis. Utomlands säljs de ofta mer som “bulkversion”. T ex att CocaCola köper in 600st vita bilar i grundutförande som sen deras tjänstebilsförare får använda. I Sverige är det ganska ovanligt då de flesta tjänstebilsförare specificerar sina bilar själva. Då blir de mer välutrustade och skattesystemet gör att de ändå blir pressade i pris.

10. vi har ingen generell punktskatt på bilar idag (som på alkohol osv). Vi har endast en årlig bilskatt.

En intressant sak är att Sverige i vissa stycken som ett föregångsland på bilmarknaden som man håller ögonen på inom bilbranschen eftersom den visar vart trenderna är på väg. Därigenom agerar också Sverige ibland som en testmarknad eller prioriterad marknad för vissa märken.

2 gillningar

Om vi jämför med Tyskland, har inte begagnatimporten därifrån varit stor, pga lägre priser? Eller har det handlat om enbart lägre begagnatpriser i Tyskland jämfört med Sverige?

1 gillning

I perioder har valutakursen gjort det lönsamt förr.

Det har dock främst gällt begagnade bilar pga stort utbud och lägre begagnatpriser på vissa modeller där. Ofta har man dock sen ändå missat att i kalkylen ta hänsyn till lite sämre 2:a handsvärde så i slutändan handlar det mer om man är ute efter en speciell bil.

Svårigheten är ofta att jämföra korrekt så många gånger ser nya bilar billigare ut i Tyskland. Sen när man jämför och räknar med allt i detalj så är det sällan fallet är min erfarenhet.

2 gillningar

Jag tycker det handlar om vad du vill ha, finare tyska bilar finns i volym och de är oftast rikligare utrustade, det är i det segmentet jag har erfarenhet och där kan du både få mer för pengarna, samt hitta bilen du söker, den finns sannolikt inte i Sverige. De flesta bilar i Sverige är “tomhylsor”, dvs utrsutade för att passa någon tjänstebilsram och om man vill ha en fin, välutrustad bil som man planerar behålla är det svårt att hitta exemplar i Sverige.

1 gillning