Personalbil på Scania, värt det?

Hej, någon som har erfarenhet av personalbil på Scania? Det är bruttolöneavdrag och det står att det är kostnadsneutralt för Scania, vilket då såklart innebär att jag isåfall står för alla kostnader.

Har hört att de på något sätt kompenserar för att pensionsinsättningen blir lägre vid avdraget men det verkar inte som att någon jag pratat med hittills känner till detaljer kring detta.

Är detta något som aldrig är värt om man har en lön runt 40 000 eller är det förmånligt om man jämför med privatleasing när man tar allt i beaktning (t.e.x. hur de kompenserar för pension o.s.v.).

Det är värt att säga att jag inte vill köpa bil oavsett så det står mellan privatleasing och personalbil, tack på förhand :slight_smile:

1 gillning

Har du lön runt 40 brukar det inte vara värt med ett större bruttoavdrag. Det brukar påverka din SGI för mycket och utan kompensation för din allmänna och tjänstepensionen så blir det väldigt dyrt.

Är bil ett krav i tjänsten? Då bör du få bttre villkor eller kunna avstå för en bruttoökning av lönen med ca 5k(normalt var det brukar ligga vid lönespannet runt 40 i min erfarenhet.)

Ligger man på runt 65+ så påverkas man inte så mycket av bruttoavdraget och det är lättare att svälja det.
Men för att få koll kn du ju maila HR och be om en kopia på bilpolicyn.

Det är i regel i princip identiskt med privatleasing, men kommer med fler nackdelar (t.ex. kan du ofta inte ha kvar bilen om du byter jobb).

Vilket i sin tur är en av de dyraste sätten att äga en ny bil. Och att äga en ny bil är i sin tur ett av de dyrare sätten att äga en bil.

Dessutom är du begränsad till bilar gjorda av VAG-gruppen tror jag?

Om du ändå var inne på att privatleasa så visst, men du bör definitivt fundera på att köpa en 3-5 år gammal bil istället. I princip samma upplevelse (i modernitet osv.), men avsevärt mycket billigare totalkostnad, och du slipper ha ångest över gnäll vid inlämning osv.

Att ens tänka tanken på att köpa/leasa en ny bil med en lön på 40 tkr är för mig helt orimligt (undantaget om man får en bra deal på en liten elbil), men you do you.

1 gillning

En ny Kia Ceed är ändå billigare än att exempelvis köpa en Volvo V60 från 2019-20.

1 gillning

Tack för svar.

Är det verkligen så orimligt att leasa en Volkswagen ID3 för ett par med gemensam inkomst på ca 80 000 kr brutto utan övriga kostnader så som hund, barn eller hus med hög sparkvot?

SGI påverkas väl endast upp till 7,5 prisbasbelopp ((58500*7,5)/12) = 36563 och förmånsvärdet på en ID3 är väl runt ca 4400kr, påverkar då denna deal SGI märkbart mycket?

Är inte bilintresserad utöver att köra så har tänkt att leasa oavsett :slight_smile:

1 gillning

Bil är ej krav och det finns inget förhandlingsutrymme angående lönen kontra personalbil, det är en kostnadsneutral förmån från företagets sida men som då ska kunna ge mig en viss fördel skattemässigt vad jag förstår.

Kopierar från mitt andra svar: SGI påverkas väl endast upp till 7,5 prisbasbelopp ((58500*7,5)/12) = 36563 och förmånsvärdet på en ID3 är väl runt ca 4400kr, påverkar då denna deal SGI märkbart mycket?

Har gjort en kalkyl på ID.3 privatleasinkampanjen och just nu är de väldigt billiga att äga så kör på skulle jag säga. Se till att du får den med nya 4.0 hårdvaran och kolla på Cupra Born också. Det är samma bil i grunden och samma pris men lite roligare design och högre kvalitetskänsla.

Förmånsvärdet påverkar ju inte ditt bruttoavdrag om det skall vara kostnadsneutralt väl?
Eftersom du har ett BRUTTOavdrag och inte ett NETTOavdrag så kommer du förmånsbeskattas OCH ha ett bruttoavdrag på lönen, som gör företagsleasingen kostnadsneutralt för bolget.(hade det varit ett nettoavdrag så vore det bättre då nettoavdraget kvittas mot förmånsvärdet)

Du behöver snacka med HR eller er fleetmanager om ni har en sådan och be om en faktisk kalkyl. För om du har ett bruttoavdrag om Xkr som skall göra det kostnadsneutralt för företaget(runt 3-6k beroende på bil skulle jag tippa på) och sedan kommer din lön räknas upp med fulla förmånsvärdet och du kommer sedan skatt på lönen som om den hade det högre fiktiva värdet.

Sätt dig med HR/föeetmanager/lönekontoret och be om en kalkyl på bilen som du funderar på och be dem även bekräfta att de gör extra avsättningar för både tjänste- och allmänpension som motsvarar din lägre lön.

Jag tror att det blir ganska jämnt skägg med att leasa själv med den typen av upplägg. Under förutsättningen att du faktiskt får extra avsättningar till samtliga pensioner och att ev framtida löneökningar baseras på din faktiska lön och inte din lön efter avdragen.

Har du en lön på under 36563 efter ditt bruttoavdrag så påverkar ju det din SGI.

Men igen, gå igenom policyn med AG och be om en kalkyl och få att förklarat. Vi kan bara gissa och från ditt svar så verkar du bland ihop olika saker kring bilförmån. Jag hade samma osäkerheter och blande också ihop mycket när jag försökte sätta mig in i det för min första förmånsbil så jag förstår. Det hjälpte inte att vår policy förändrades under tiden och även förmånsbeskattningen gick upp en del.

1 gillning

Scania har väl rätt bra deal på sina personalbilar om det inte förändrats. Förr fick man i alla fall köra hur mycket man ville och byta bil efter x antal mil istället för x antal år som med leasing. För oss som kör mycket och långa sträckor hade det varit en klar uppsida. Har för mig att även mycket av de oförutsedda kostnaderna har ingått (t.ex nya däck vid punktering)

Jag hänger inte med. Om du nu inte är bilintresserad utan bara vill köra bilen, varför ska du då leasa en ID3?

Du bryr dig ju inte om några speciella features, och en helt ny ID3 har statistiskt sett fler problem än t.ex. en 3-4 år gammal Toyota.

Så du lägger mer pengar och får ett jobbigare bilägande (ID3:or är ju välkända för att ha massvis med problem) utan att få ut något av det. Vad är poängen?

[anonym, post:5, topic:83607"]
Är det verkligen så orimligt att leasa en Volkswagen ID3 för ett par med gemensam inkomst på ca 80 000 kr brutto utan övriga kostnader så som hund, barn eller hus med hög sparkvot?
[/quote]
Ja, ni behöver ju inte något så dyrt?

Men visst, finns det ingenting annat ni vill lägga pengarna på så absolut, speciellt om ni är två personer som delar på bilen. Men din fråga är ju just “värt det?”, så uppenbarligen bryr du dig om pengarna.

2 gillningar

Taket för SGI är 10 prisbasbelopp, alltså 585 000:- för 2025, så med en månadslön på 40 000:- slår du inte i taket - d.v.s din SGI kommer påverkas.

1 gillning

När jag leasa via Scania för ca 5 år sen så fanns det en del fördelar mot privat leasing.

• Milen man angav mer som estimat. Gick man under eller över så räkandes det av eller lades på för samma kostnad per km. När jag jämförde mot privat så var det alltid dyra km om man skulle råka gå över milen.
  • Man kunde relativt lätt få bryta avtalet.
  • 2 år leasing. Då var standard på privat leasing 3 år.

Sen var det inte billigaste leasingkostnaden om man jämförde mot privat leasing där det kunde finnas tillfälliga billigare erbjudanden.

1 gillning