Kort bakgrund om läget. Jag bor och arbetar i Norge men börjar allt mer sakna Sverige, och går i tankar att flytta tillbaka dit. Tull och skattereglerna gör det möjligt att i mitt fall importera 1 bil helt utan tull och moms. Här i Norge är köp av ny elbil momsfritt upp till 500 000 kr. Marknaden är dessutom större, vilket gör att många elbilar är avsevärt billigare än motsvarande bil i Sverige på begagnatmarknaden.
Så… Är jag galen när jag säger att det här kan vara en unik möjlighet att äga en i mina ögon absolut lyxbil (ser för närvarande på Model S 75D ca 2017-2018) för att sedan sälja bilen 1 år efter flytten till Sverige (lagkrav). Bil måste jag ha oavsett.
Prisexempel:
Model S 75D 2017, 8000 mil
Inköpspris idag Norge: 320 000 SEK
Marknadsvärde idag Sverige: 460 000 SEK
Kostnader under ägandeperiod (18 mån):
Ränta: -26000 kr
Service: -5000 kr (Garanti på det riktigt dyra som batteri och drivlina)
Försäkring: -8000 kr
Drivmedel: -5000 kr
Skatt: -500kr
Övrigt: -5000 kr (Registreringsbesiktning m.m.) Summa kostnader: -49500 kr
För att detta ska vara ett nollsummespel måste det alltså vara möjligt att sälja bilen för 370 000 SEK efter 18 månader, vilket representerar en värdeminskning på cirka 20 % från dagens marknadsvärde. 370 000 får jag av summan av inköpspriset på 320 kkr, och de estimerade driftskostnaderna över 18 månader på 50 kkr.
De största nackdelarna / riskerna som jag ser i detta upplägg:
Spekulationen i restvärde på bilen.
Elon som dumpar priser i ägandeperioden.
Risken för olyckor som “kvaddar” bilen.
Minskat låneutrymme om man plötsligt vill köpa bostad.
Fördelar som jag ser i detta upplägg:
Köra “lyxbil” som är relativt billig i drift och “undvika” värdeminskningen.
God chans att göra en vinst på bilaffären, trots alla omkostnader.
Jag måste ha bil oavsett, så det finns en icke obetydlig alternativkostnad.
Hög ekonomiskt buffert som täcker upp för “worst case”.
Är det något som jag har missat i min tankegång? Hur skulle ni gjort om ni hade samma möjlighet?
För att i normala fall kostar det 25% extra i tull och 25% moms, så du får lägga på 50% på priset innan du får den till Sverige Norge är inte med i EU.
OnT:
Ta definitivt med dig en bil hit om du tycker det är en lyxbil och den är relativt billig
Förutsättningarna för att man ska få OK för detta är att man har ägt bilen minst 6 månader i samband med att man bor i Norge, och att man fortsatt äger bilen i minst 12 månader efter att man flyttar till Sverige.
Säljer man bilen innan dom 12 månaderna i Sverige åker man på att betala tull och moms vilket vänder upp och ner på kalkylen
Haha, ok. Ja det vill man ha koll på :). Verkar ju för bra för att vara sant, rena vinstlotten. Skulle nog fundera på om jag hade köpt bilen i vilket fall som helst, och vad som händer om något går fel. Typ reglerna ändras plötsligt?
Magdalena A lyckades att ändra reglerna ”retroaktivt” för en kompis som flyttat till Portugal. 3 år med förväntade skatteregler och sedan 2 år med högre skattenivåer.
Oavsett om det gäller skatter eller pensioner är det naivt att enbart planera med idag kända regler. Under resans gång kan tex pensionssystemet ändras så att ta höjd för det gör att jag sover bra
Låter som ett smart drag att köpa bil inför flytt tiil Svedala.
Du bör nog definitivt kolla upp försäkringskostnaden och sen budgetera för mer/fler småreparationer som du själv får betala på 1,5 år. Sen kanske det går åt en omgång däck också beroende på hur mycket du kör. Sen tillkommer driftskostnaden på el också om du nu vill tänka i termer av gratis ägande. Sen har generellt priserna på begagnade Tesla fallit efter oktober så inte helt lätt att säga vad korrekt pris är idag och ännu svårare om 1,5 år på en då 6-7 år gammal S.
Idag ligger det 3 st S75 <10000mil för 450 000kr på Blocket. Två av de har också legat ute ett tag (till högre pris innan) En importerad ligger ofta lite lägre än svensksålda om man kollar på det utifrån det.
Så min bedömning är att du tyvärr är lite för optimistisk i din kalkyl/ingångsvärden i flera avseenden om vi tänker på den som en slags spekulation.
Sen kan det ändå bli en ganska prisvärd bil i förhållande till vad motsvarande skulle kostat att köpa/köra för den som bor i Sverige. Så allt beror på hur man tänker. Så visst finns det helt klart pengar att spara på att importera en elbil från Norge enligt flyttgodsreglerna.
Försäkringskostnaden avser trafikförsäkring. Mitt intryck av reparationer är att de senare Model S har blivit kvitt sina barnsjukdomar och att större oförutsedda kostnader är osannolikt, och att de riktigt tunga kostnaderna är täckta av garanti.
Jag håller helt med i att estimera priset om nästan 2 år är det stora utmaningen. S75 finns några stycken under 450 k, men dessa har vad jag förstår bara 1 motor på bakhjulsaxeln medan 75D har fyrhjulsdrift.
Den nedan är visserligen fyrhjulsdrift, men är en 60D vars mjukvara är uppgraderad till S75D och har den äldre MCU:n.
Edit: Fann också några 75D där bilhandlarna har missat att få med “D” i annonsen, så du har helt rätt!
Tag för guds skull Teslas drastiska prissänkning senast med i beräkningen.
100.000:- ner på en model 3
Och 150.000:- ner på en model y…
Med det sagt ställer jag mig skeptisk till andrahandsvärdet på en 6-8 år gammal model s…
Jag glömde av denna tråden lite efter att affären gick i hamn, men jag beslutade mig för att gå vidare med planen och köpa bilen i Norge. Dock blev det inte en Model S, men istället Model 3.
Rätt möjlighet dök upp kort efter att jag publicerade inlägget här i forumet; en Model 3 Long Range Performance (ja, det finns faktiskt sådana) från 2019. Det är en variant av Model 3 som Tesla sålde under relativt kort tid, och är ett slags mellanting mellan Long Range och Performance. Bilen accelererar som en Performance och har “Track Mode”, men är i övrigt utrustad som en Long Range vad det gäller fälgarnas storlek, avsaknad av vinge, och andra små detaljer.
Jag köpte bilen för 295 000 norska kronor, och den hade då gått cirka 9000 mil. Några saker har fixats på garanti utan servicekostnader för min del. Det har varit en fantastisk bil som visat sig väl lämpad för både norsk vinter och svensk sommar. Det närmar sig tidpunkten där jag kan sälja bilen utan att behöva betala moms och skatt, och om det inte var för att jag nu är i behov av en bil med mer plats så skulle jag gärna behållt den.
Slutlig summering kommer efter det att bilen är såld, vilket tidigast blir i februari 2025.
När jag gjorde köpet försökte jag väga pris, förväntad värdeminskning, räntekostnader, osv för att hitta något som jag var bekväm med. Prisklassen runt 300’ blev en sweetspot som då också gjorde det möjligt att få en väldigt förmånlig finansiering, trots att bilen var begagnad.
Citat Sen får du kolla upp regelverket måste du inte äga bilen en vissa tid innan du kan ta med den som flyttgods?