Begära högre lön lättare som konsult?

Har redan insamlad information men försöker bara få andras perspektiv därav ställer jag följd frågor för att se om det finns saker som jag inte vet om.

Jag kommer dock inte argumentera för att få höjd lön hos min arbetsgivare då jag är konsult och de är beroende av mig och får pengar av mig som kunden betalar till dem. Därför ska det vara självklar för konsultbolagen själv komma och höja lönen självmant.

Dock försöker jag också befria mig från att vara anställd på långsikt. Orkar inte vara löneslav åt någon.

Ledsen, men världen fungerar inte så.

1 gillning

Input från en marknadschef inom IT-konsult branchen, det är ibland fler parametrar att ta hänsyn till när det kommer till kopplingen mellan fakturerat timpris och lön.
Det kan vara allt ifrån att du har kollegor som är placerade hos kunden med mycket lägre marginal, men behålls av strategiska skäl, och där din marginal täcker upp för andra. Nästa uppdrag kanske situationen är omvänd.

Vad jag vill säga är att under din nuvarande anställningsform är ni ett team och jobbat enligt den gamla devisen “gungor och karuseller” medan om du vill ha en strikt relation mellan fakturerat belopp och lön får du antingen se om bolaget erbjuder “70/30 konceptet” nämnt ovan, eller starta eget.
(Utgår ifrån nu att du redan testat att helt enkelt be om högre lön givet den kalkyl du troligtvis innehar).

Notera bara att med reward kommer också mer risk.

2 gillningar