Strax innan helgen lämnade min mor oss och farsan ska ta tag i det här med begravningsbyrå. I deras relation var det alltid mamma som hade koll på allt sånt så jag vill mest hålla koll på att allt går rätt till. Är tacksam för Rikatillsammansavsnittet förra året gällande arv och dödsbo, de delarna tror jag att vi kommer lösa bra trots att mamma inte lämnade något testamente.
Vad har folk här för tips på begravningsbyråer? Vad finns det för varningsflaggor? Kan de lura en eller ta onödiga avgifter? Någon som har haft positiva erfarenheter av en begravningsbyrå i södra Stockholmsområdet?
Jag har varit igenom processen med begravningsburåer två gånger, i båda fallen byråer på landsbygden i Småland och jag har ingen aning om det sklijer sig markant mot Stockholm.
Hursomhelst - I båda fall var de till stor hjälp. Först och främst gäller det att bereda sig på att det kostar en hel del; begravning och bouppteckningskostnader uppgick i det senaste fallet till strax under 30 kkr.
Min erfarenhet är att komplikationerna ligger mellan de efterlevande och en begravningsbyrå samt en familjejurist kan vara till stor hjälp. Därutöver hjälper det att vara påläst om arvsrätt i fall det finns särkullsbarn eller dylikt bland de arvsberättigade.
I mitt senaste fall avled en faster -min farbror samt jag och min syster var dödsbodelägare (eftersom min pappa var avliden tidigare). Till saken hör att jag innan detta inte träffat eller pratat med min farbror på över 30 år, eftersom familjerna helt enkelt inte dragit jämnt; det var således inte utan reservationer som jag tog på mig att bli uppgivare av boet.
Begravningsbyrån var ett jättestöd - redan vid första kontakt var jag tydlig med att det fanns komplikationer i släkten som kunde göra såväl begravning som efterföljande boupteckning och arvsskifte upprivande och deras svar var att de upplevt det mesta mellan arvingar. De rekommenderade en familjejurist som jag arbetade igenom bouppteckningen med och som vidimerade de uppgifter som den innehöll. Min farbror accepterade bouppteckningen och genomförande av arvsskiftet blev tillslut en enkel formsak - begravningsbyrån och familjejuristen gjorde att alla parter höll sig till sakfrågan.
Tack för att du tog dig tid att dela dina erfarenheter, uppskattas verkligen. Då har jag ett litet hum om vad jag ska tänka på.
Vad skönt att det löste sig med med arvet. Mina föräldrar var gifta och jag har svårt att tänka mig att vi fyra syskon kommer bråka om arv. Det är något vi pratat om att pengar och sånt får inte gå före våra relationer.
Egen erfarenhet är att begravningsbyråerna gärna mer-säljer genom att trycka på en när man är allmänt less. Som han sa till oss “men mor förtjänade väl ändå en sådan kista” om den dyraste de hade. Vi visste ju dock att hon inte brydde sig ett dyft om kistan så den gick vi inte på. Inte riktigt schysst kan man tycka. Förhoppningsvis slipper du det.
Tipset är att börja i rätt ända så löpte det på rätt bra. Dödsfallsintyg från bårhuset kommer jag ihåg var lite av startpunkten. Sen att prata med banken där de hjälper till att skapa en samlad bild av tillgångarna, bouppteckning, arvskifte mm. Denna sajten kanske hjälper till med en del tips och checklistor https://efterlevandeguiden.se/
Din far behöver garanterat din hjälp. Det underlättar att hjälpas åt.
Precis, ska försöka reda ut exakt vad vi är ute efter innan vi börjar prata kista/urna och så med byrån. Typ vad hade mamma värderat mest (t.ex blommor).
Den där listan såg väldigt bra ut, ska försöka använda mig av den.