Jag funderar på hur ni ser på Avanza Global när fonden nu kommer att gå från att omfatta 1 500 bolag till endast 800 bolag, samtidigt som den börjar följa ESG-kriterier som är kopplade till Parisavtalets mål om grön omställning.
Rent logiskt kan man förvänta sig att en minskning i antalet bolag leder till ökad volatilitet och risk, eftersom portföljen blir mindre diversifierad. Dessutom brukar forskning och utveckling inom ESG-området innebära högre kostnader, vilket kan påverka fondens avkastning.
Jag är nyfiken på era tankar om detta. Och om man vill hitta ett billigare och bredare alternativ till en fondrobot, vad skulle ni rekommendera i så fall?
Lysa och Opti finns, men Lysa har viktning mot Sverige och både Opti och Lysa är rejält mycket dyrare än Avanzas fond. Så du får väga in vad du vill ha.
Jag kan inte bestämma mig för något så som någon sorts mellanlösning så styrde jag om månadssparandet till DNB:s fond. Det kommer dock ta lång tid att ens komma upp i 50/50 avanza/dnb med den metoden så jag vet inte om det är så smart. Kanske ombalanserar mer mot DNB lite i taget. Vet dock egentligen inte om den fonden är värd den dubbla avgiften.
PS.
Egentligen tror jag inte det spelar så stor roll så det handlar väl mest om vad som får mig att sova bäst om natten, typ.