Behålla eller sälja ärvda SEB aktier

Jag har haft samma dilemma, dock va detta inte ärvda aktier men principen va detsamma. Hade massa aktier i aktie depå också bankaktier. Sålde av dessa och satte över dessa pengarna till isk och köpte samma aktier. Det för att utdelning är så pass hög och bankaktier är generellt väldigt tråkiga. De brukar inte rusa 50% varje år.

I mitt fall så räknade jag på det, exempelvis får du 10 000 kr i utdelning så är det 3 000 kr i skatt.

Sedan får du räkna ut vad skatten blir om du säljer allt och betalar skatt enligt schablonmetoden. Blir skatten tex 30 000 så tar det 10 år innan den är betald. Om du får betala 3 000 kr i skatt varje år.

Dvs efter 10 år så tjänar du på det, i mitt räkneexempel.

När det gäller aktier så är jag inte sentimental, spelar det någon roll om du har i en depå eller på ett isk konto? Är det av sentimentala skäl? Du har fortfarande kvar aktierna, bara att du får några fler kronor i din egna ficka som du göra något roligt för.

Sedan håller jag inte med om att det skulle vara besvärligt att använda schablonmetoden när man deklarerar aktier, Skatteverket beskriver detta väldigt utförligt på sin hemsida.

OM skatten blir jättestor så kan du sälja av i etapper, dvs lite varje för att inte få en enorm skatt ett år, dela upp det på tre år istället.. Detta gjorde jag, delade upp det på två år sedan använde jag utdelningen dessa år för att betala skatten + lite besparingar. Just för att behålla samma antal aktier.

Varför skulle du aldrig ta del av utdelningen om du har de på isk/kg? Menar du att du skulle glömma dom? För att ta ut pengar från isk är lika lätt som att för över från ett vanlig bankkonto.

Jag hade sålt och satt in på ett iskkonto.