Behålla lägenhet för uthyrning eller satsa på eget extrahus?

Hej!

Osäker på om det blev rätt kategori nu, “alternativa investeringar” kanske vore bättre.

Hur som helst; jag och maken funderar över vad som vore klokast att göra.

Bakgrund: vi bygger hus utanför en rätt stor stad. Vi har planerat att bygga ett ytterligare hus på vår tomt, som små småningom kommer bestå av två lägenheter (ca 55 kvm och 36 kvm) som vi kommer hyra ut.

Nu, med marknaden som börjar uppvisa tecken på oro, funderar vi på om det istället vore klokare att behålla vår bostadsrätt som ligger centralt och hyra ut den istället (tror chansen är hög att föreningen godkänner detta). Tror även att vi har helt ok chanser att få det godkänt av banken. Det skulle dock innebära att vi skjuter upp bygget av “extrahuset”.

Lite ekonomi: vi har blivit beviljade lån på tot 4 100 000, inkl ett överbryggningslån på 400 000.

Vi räknar med att få 1 700 000-1 900 000 för lägenheten om vi säljer den baserat på många andra försäljningar av liknande objekt i samma förening. 1,7 milj måste vi ha för att få 400 000 till överbryggningslånet…

Avgiften är ca 3700 kr/ mån. Lånet är på 1 300 000, så med dagens ränteläge ca 1 700 kr/ mån
Vid tidigare uthyrningar av lägenheten har vi kunnat ta 10 000-11 000 kr/ mån.

Bygger vi extrahuset räknar vi med en byggkostnad på ca 1 300 000 ( vi kommer göra en del själva). Då färdigställer vi den större lägenheten som jag tror vi kommer kunna få ca 7000 i kallhyra för. Den mindre lägenheten blir nog inte klar än på ett tag, men när den är klar tror jag vi kan få ca 4500 kr/ mån för den.

Vi har fått bygglov på en komplementsbyggnad, men då måtten inte riktigt räckte för lagstadgade handikappsmått behöver vi söka bygglov på nytt (men behöver inte betala för det). Detta innebär att den första lägenheten förmodligen inte blir klar förrän tidigast om ett år. Vi räknar med att flytta in vårt hus och från vår nuvarande lägenhet i november.

Vilket alternativ tycker ni verkar bäst?

Förstår inte helt. Hur ska ni kunna behålla lägenheten om ni behöver få loss pengar till brygglånet?

Lånet för att bygga vårt hus (alltså inte extrahuset) + vårt nuvarande lägenhetslån skulle uppgå till ca 3,6 milj, dvs ca 500 k under maxbelånimhen, och då behövs inte överbryggningslånet.

Svårt val. Känns som om det finns fördelar och nackdelar med bägge. Jag skulle nog i så fall valt att behålla lägenheten till en början eftersom den kan man sälja av om det ekonomiska läget kräver det.

Men egentligen hade jag nog valt att investera i nåt annat än uthyrning, dvs varken lägenhet eller extrahus på tomten just nu. Skulle nog hellre avvakta till både bostadsmarknaden och byggvarupriser är lite mer stabila.