Behålla portfölj eller göra om för månadssparande?

Jag månadssparar cirka 3000-4000:-/mån
i en portfölj bestående av 100% LF Global Indexnära.
Har funderat på att addera ett par fonder i portföljen och omvandla den till den nya modellen av ”basportföljen”.
Låter detta klokt eller ska jag behålla det enkla upplägget som jagar nu dvs allt i en fond?
Hur stor blir skillnaden egentligen av att få lite mer exponering mot Sverige och utvecklingsländer i förhållande till förväntad avkastning?
Avgiften blir något högre om jag ska följa basportföljen också.

Tacksam för inputs!

Lägger du in tillväxtmarknader så ökar du diversifieringen i portföljen. Tanken är att det ska minska din totala risk (svänger något mindre) eftersom tillväxtmarknader rör sig delvis oberoende från etablerade länder, till och med delvis omvänt så att det går upp när andra länder går ner. Om det ger mer eller mindre pengar vet man bara i framtiden, det är lite som att singla slant. Vinsten är alltså diversifieringen.

Ifall du överviktar i Sverige (kallas för home bias) så ökar du istället risken genom att minska bredden i portföljen. Precis som med tillväxtmarknaderna så vet man inte förrän i efterhand vilket som kommer gå bäst. En risk som du minskar med home bias är valutarisken. Ett annat argument för home bias brukar vara att du följer din lokala marknad bättre, så att när det går bra eller dåligt för dina vänner så går det likadant för dig också. Motargumentet är att det mesta i din ekonomi förmodligen redan är knutet till Sverige ändå så att home bias i ditt privata sparande varken gör till eller från.

Mitt svar är färgat av mina egna åsikter. Jag har tillväxtmarknader i min portfölj men inget home bias.

Så tycker du att jag ska behålla nuvarande fördelning med 100% LF global eller spegla basportföljen/alternativt annan fond?
Specificera gärna procenten.
Hur ser din månadsspar-portfölj ut?

Spelar ingen roll, jag tror du singlar slant mellan likvärdiga alternativ. :blush:

Mitt privata pensionsspar är 80% global, 20% tillväxtmarknader.

1 gillning

Låter som att jag lika gärna kan ha kvar mitt nuvarande upplägg med 100%global då.
Dock tjänstepensionssparar jag inte inte just den portföljen jag tog upp här, utan ett långsiktigt sparande utan riktigt mål är den portföljen till för.

Dock har jag en annan portfölj till TJP där jag också har 100% LF global :slight_smile:

1 gillning