Sedan ett par år tillbaka så har jag intresserat mig utav investeringar på börsen och har under ett par år byggt ihop en portfölj för pensionen som är om cirka 30 år och en för portfölj för 15-20 år framåt i tiden (månadssparande sker i båda portföljerna).
Jag har idag cirka 2 årslöner som ligger på ett sparkonto, vilket är en på tok för hög buffert. Så för att minska sparandet mot mitt sparkonto så har jag valt att köra igång en portfölj där sparhorisonten är cirka 10 år, om det skulle svikta något år hit eller dit är inget problem.
Jag kommer att sätta in en klumpsumma för att sedan övergå till månadssparande.
Portföljen jag har satt upp ser ut som följande:
Global: 40% SPP GLobal Plus A - 20%
AMF Aktiefond Global 20%
Sverige 20%
SEB Sverige Indexnära A - 10%
Spiltan Aktiefond IB - 10% (Kanske att AMF Småbolag skulle göra mer nytta?)
Tillväxt 15%
SPP Emergning Markets Plus A 7%
Swedbank Robur Acess Asien A 8%
Europa 10%
SPP Aktiefond Europa 5%
AMF AKtiefond Europa 5%
Långa räntor 15%
AMF Räntefond Lång 15%
Jag har delvis tagit hjälp utav portföljgeneratorn på Avanza, men har efter det gjort lite egna justeringar för att få in fonder jag anser som spännande samt för att få ner avgiften som ligger på 0,4% i detta nu.
Med det här inlägget vill jag väl mer eller mindre få lite olika synpunkter på portföljen. Har jag tänkt rätt? Finns det saker jag kan förändra?.
Angående sparhorisont o.s.v. så ser i alla fall jag allt som ligger bortom 10 år i tidshorisont som en och samma sak. Ingen uppdelning i olika portföljer eller exponering där. 100% aktiefonder eller kanske 90/10 med 10% guld.
Angående fonderna känns det lite spretigt och det verkar komma från Avanzas portföljgenerator. Jag har inte mycket förtroende för den. Ser ingen poäng att övervikta Europa (eller USA) som deras portföljgenerator gör. Övervikt relativt globalt index alltså.
20% i Sverige är en ganska hög home-bias. Men är den nivån Lysa använder, det är något de brukar få lite kritik för här ibland.
Att dela upp på två EM fonder, två globalfonder o.s.v. ser jag inte heller någon större poäng med, gör det bara jobbigt att ombalansera och höjer ev. avgiften något (istället ha exponeringen i den fond med lägst avgift).
AMF räntefond lång har egentligen inte så långa räntepapper om man jämför med typ Amerikanska långräntor med duration på typ 20-30 år snarare än 2-5 som är de största innehaven i AMF fonden. Det gör att den fonden inte får riktigt den negativa korrelationen med börsen som riktigt långa räntor får. Givet din sparhorisont är jag inte heller säker på att det är rätt med denna fonden.
Jag skulle titta på Globala barnportföljen snarare, sätta alla pengar längre än 10 år där och kanske räkna fram en mellanriskportfölj med 50/50 eller 60/40 beroende på en mindre del av kapitalet med lite kortare horisont (4-8 år).
Ja du, det tvista de lärde om så att säga. Jag har noll i home-bias för majoriteten av mitt investerade kapital. Men jag har även en signifikant del i Lysa med 20% home-bias.
Kolla in trådarna från januari gällande modellportföljerna och då i synnerhet globala barnportföljen, där finns mängder med resonemang och perspektiv på fördelning.
Ka ske kan “basportföljen” vara något för dig? Enkel och billig.
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
10% Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek
10% Plus allabolag Sverige index
Vill du även ha 10% guld så kan du minska globalfonden till 60% och lägga dessa i guldet istället
Hej,
Ja, lite väl komplicerat kanske.
Men stor buffert gillar jag. Vissa s.k. fel och problem är bra att ha. Om inte matematiskt så känslomässigt iaf.
Men varför inte bara en enkel RT- portfölj? Typ:
-LF Global index
-Tillväxtmarknad index
Eventuellt kan man lägga till en Sverige index för home bias.
Kanske verkar det för enkelt, nästan dumt enkelt… Men det är ok, det passar mig