Behöver lite hjälp att räkna på detta “på pappret låter det väldigt bra erbjudande” från min arbetsgivare Hitachi, och jämnföra det alternativet emot mitt vanliga sparande i ISK.
Erbjudande ser ut som följer:
Vi investerar direkt från lönen i vårt eget företag i ett program som dras direkt från lönen, sedan så går affären genom J.P. Morgan Workplace Solutions, vi kommer få en app där vi ser våra tillgångar och det är vi som privatpersoner som äger dem så fort vi har köpt dem, och vi får gå ur och ta ut eller flytta våra pengar när vi vill samt max ett år efter om vi byter företag.
Så tycker det är bra villkor.Dock så antar jag att vi kommer få betal skatt vid försäljningen med vinst, vilka skatteregler gäller för sån här typ av konto, troligen är det ett aktie/fond konto av den gamla skolan så att säga, så 30% på vintsten är det väl, sen antar jag också att man måste ta upp sånt här i deklartionen osv varje år, men det kanske inte är nåt problem mha appen man har?
Nu till det som gör mig intresserad:
Arbetsgivaren ger 15% extra för varje insättning vi gör, så alltså om jag sätter in 1000kr så lägger de till 150kr varje månad, tänker att detta borde ge en kanon avkastning, men mtp 30% skatt osv så undrar jag fortfarande om detta är ett bättre alternativ än att tex köpa ett annat liknande bolag i ISK där man har sin låga skatt varje år, gärna om någon kan räkna på detta och ge ett svar i siffror vore supersnällt då jag inte vet om detta är en “nobrainer” som jag inte borde stå över?
Du lär väl betala inkomstskatt på tillägget som företaget gör, så det blir väl inte 15% ökning i slutändan. I övrigt är det väl ett bra erbjudande som du kanske borde ha som en del av dina investeringar, men håll det brett i övrigt också. Och om värdet stiger rejält kan du ju alltid ta ut en del och balansera om.
Låter för bra för att vara sant? Betalar du några avgifter för förvaltningen av aktierna per år? Kan du ta ut pengarna direkt då alltså? Då hade jag satt hela lönen på aktierna och sålt löpande
Erbjudandet stämmer, svårt se att det skulle vara årliga avgifter på “shares” alltså aktier,förutom så klart courtage vid köp i vanlig ordning, men det finns begränsningar på summor samt när man kan ta ut, tror det är ett öppnings samt stängnings fönster 1gång per år, annars förstår jag din tanke:) Men jag är långsiktig och har inget problem med uttag 1ggr per år.
Om du får sälja direkt efter köpet med rabatt, är det bara att maxa och göra just det; sälja direkt efter köpet.
Som sagts tidigare, eventuella rabatter (eller extra insättningar) från arbetsgivaren, kommer inkomstbeskattas.
Verkar vara en bra strategi att delta så mycket som möjligt och sedan varje år sälja aktierna och föra över till ISK fördelat på indexfonder skulle jag säga?
Rent allmänt så vill du inte ha en betydande del alls egentligen i ett enda bolag men med 15% påslag kan det vara värt det tills du kan ta ut pengarna tycker jag!
Förväntad avkastning på en aktie på aktiedepå är för väl volatilt för att jämföra med t.ex. global index i ISK så svårt att bedöma skatteeffekter?
Tack för alla svar,förstår det ni säger eftersom den största vinsten görs vid själva köpet i detta fall, men jag vill nog dock inte köpa och sälja direkt även om det vore tillåtet, känns inte helt etiskt av mig. Min fundering var nog mer om det var ett bra lite längre alternativ, givetvis kanske man inte vill fortsätta och då går man ur om man känner så,men det är en annan sak.
Ingen som tycker det är ett bra långsiktig alternativ om man tror på företaget långsiktigt samt förväntar sig en normal avkastning på ca 7% per år?
Jodå, det låter väl som en bra deal om företaget går bra. I princip får du 15% rabatt på deras aktier. Kruxet är väl att du måste sälja och förmodligen betala reavinstskatt inom ett år när du lämnar företaget.
Säkert värt det att ha en del i detta program men man bör nog inte ha alla ägg i denna korg. Hur mycket kan du stoppa in per år?
Tror inte arbetsgivaren bryr sig nämnvärt om du säljer direkt eller håller aktierna, så länge du följer reglerna de satt upp. Jag skulle inte oroa mig över etiken (och gör det inte med det liknande upplägget jag har med min arbetsgivare, jag säljer direkt, utöver en del som jag har sparat sen tidigare).
Det är ju en separat fråga egentligen, “tycker ni jag ska investera i Hitachi aktier?”.
På det här forumet lär du ju få svaret; “en global indexfond ger bättre riskjusterad avkastning”.
Vi har aktiespararprogram på jobbet likt det du nämner men med något högre matchning från företaget.
Kolla upp ifall det är någon transaktionsavgift när du säljer av, för min del är den relativt hög sett till beloppet man kan spara per månad. Så månadsvis försäljning är inte aktuellt.
Min plan är att låta detta fortlöpa och sälja av hela innehavet antingen i november eller december beroende på när sista insättningen görs för året.
Dels för att förenkla deklarationsarbetet så man slipper ha flera år att beakta samt så spelar företagets utveckling under året mindre roll.
Du får ju ett skydd på din egna investering ifall kursen skulle gå ned iom matchningen från företaget så i mitt tycke är det värt att ha detta.
Frugan hade liknande, troligen samma som nämns. Man ska betala inkomstskatt på det i första hand. Den dras från bruttolönen så om man är under gränsen för statlig skatt tappar man lite pension. i så fall frugans program betalar en del till pensionen automatisk, troligen det som man tappar. Man är då skyldig att betala 30% kapitalvinnst om det är någon vinnst, eller dra av förluster. Man måste också hålla aktier i ett år. Vi tänkte att det var intressant för att företaget har gått bra en lång stund men hon håller inte på så mycket med ekonomi och jag ville inte hålla koll på en till investering så det var inte tillräckligt bra deal för att hålla på med det.