Efter drygt två år på ett av världens största företag har jag nu förtjänat min första befordran och kan gladeligen säga att varken (krymp/snik/in)flation, ökade räntekostnader eller elskandaler påverkar min vardagsekonomi nämnvärt.
Jag har inget aktivt sparande utöver en buffer på närmare 200.000 (Mer om denna lite senare) och ett deltagande i vårt Employee Stock Purchase Program där jag varje månad (automatiskt) avsätter 10% (upp till 15%) av bruttomånadslönen till att köpa aktier i företaget med 10% rabatt.
Då jag årligen tilldelas aktier som bonus och att alla aktieuteldningar automatiskt används för att köpa nya aktier anser jag ESPP vara mitt primära sparande, men min arbetsgivare erbjuder också löneväxling med 5.76% i påslag på pensionspremien samt en extra pensionsförsäkring som kompenserar de 30% jag förlorar i utebliven ITP1-premie.
Den mest optimala lösningen utifrån detta scenario vore naturligtvis att löneväxla maximalt belopp och öka ESPP-insättningen till 15% men här trillar min tidigare notis om mitt buffersparande in: På grund av en eventuell relationskris och risken att akut bodela och ta en hyresrätt alternativt investera/belåna och renovera huset inför en försäljning finns inte utrymme att löneväxla och maximera ESPP.
Min spontanta tanke är att prioritera ESPP och maximera insättningen och vänta på den riktiga AI- och ChatGPT-boomen för att senare påbörja en successiv löneväxling. Varför? 10% rabatt på aktierna (Om än en löneförmån och bestkattningsbar) är en bra bit på väg när det gäller avkastning.
Är mina spontana tankar helt uppåt väggarna eller finns det något uns av vett i mitt tankesätt?
Övrigt
Har inga planer på FIRE och har ungefär 25 år kvar till pension.
Enligt minpension.se har jag en prognos på 30 700 brutto vid en pensionsålder vid 65
Du tar en bissart hög risk i ett bolag enligt mig.
Jag är generellt negativt inställd till att ha en ägarandel i min arbetsgivare om jag inte har en mycket märkbar andel av hela bolaget eller det är en mycket marginell andel av mitt privat investerade kapital.
Den extra koncentrationsrisk du tar på dig skulle jag kräva kraftigt rabatterat pris för att ta. Självklart finns den gränsen men med 10% rabatt på marknadpris hade jag personligen inte köpt en enda aktie i bolaget…
Så länge det inte finns begränsningar när man får sälja så är det ju i stort sett 10% garanterad avkastning.
Jag skulle maxa ESPP om det inte finns begränsningar när man får sälja.
Okay, fair enough. Det är ju då i det närmaste en arbitrageaffär om man faktiskt får och säljer direkt. Vilket jag hade gjort i det fallet. Jag hade inte suttit på exponeringen för det dock.
Förutom bufferten har du alltså alla ägg i samma korg.
Vad händer om det företag du arbetar på går sämre än förväntat med fallande börskurs och uppsägning som resultat ?
Det finns en poäng i det du säger, men trots nedskärningar globalt ser vi fortsatta rekryteringar och tillväxt inom Cloud Operations. Det är högst osannolikt (men, risken finns alltid)) att vi kommer se nedskärningar innan våra svenska datacenter är färdigbyggda
Med hur mycket beror på hur hög din lön är. Här pratar vi om marginalskatten, dvs den skatt du betalar på din sist intjänade krona.
Du går med i bolagets ESPP-program och får aktier till 15% rabatt. Denna rabatt kommer din arbetsgivare förmånsbeskatta.
Säg att du har en lön på 70 tkr och därmed marginalskatt på 55% (tror jag att den är just nu?).
Du får köpa aktier med ett marknadsvärde om 10 000kr. Dessa köper du ju då endast för 8 500. Här kommer arbetsgivaren beskatta dig för 1 500kr som ju är förmånen.
1 500kr x 55% = 825kr
Dvs, du får/sparar/tjänar inte dessa 1 500kr, utan snarare 1 500 - 825 = 675kr
Så istället för: 1 500kr / 10 000kr = 15%
Så: 675kr / 10 000kr = 6,75%
Tack för grymt bra förklaring! Då hänger jag med. Borde förstått att rabatten ska förmånsbeskattas… Detta kom väldigt lägligt då jag nyss börjat på en firma som erbjuder ESPP, 15% rabatt vid kursen som gäller vid köptillfället (2 ggr/år) samt max 10% av nettolönen.