Behöver lite hjälp med ett dödsbo i kaos

Vem är det då som betalat räkningar för dödsboets och verksamhetens räkning?

Så här är min erfarenhet. När någon dör spärras alla konton tills vidare. Kommer det då räkningar som oundvikligen måste betalas, typ hyra så kommer någon (oftast en släkting) in på banken. Banken löser tillfälligt spärren och ser till att hyran eller vad det nu är blir betald.

Hur det har gått till i detta fall vet vi inget om. Kanske är det en påstötning från Kronofogden, vad vet vi.

Mitt tidigare råd står kvar. Pula inte med detta själv, utan låt en yrkesman ta hand om allt.

3 gillningar

När det gäller banken så får Delphi fortsätta med den delen…
Mina besök på banken har ju mest handlat om vissa ekonomiska frågor. Saldo. Pantbrev som ägaren ville ha man trodde de va fysiska brev. Och insättningar.
Allt med bostaden fick hans “sambo” ta hand om tills hon avled. Hon bodde ju kvar i den. Och då ska väl inte dödsboet ta de kostnaderna ?

Kort sagt så framgår det att TS inte har koll på juridiska frågor.
Angående Fullmakt så är huvudregeln att Fullmakt också gäller efter Fullmaktsgivarens död.
Sedan är det i enskilda fallet omöjligt att säga vad som gäller utan att faktiskt ha en kopia på själva Fullmakten.

Från Högsta Domstolen

" Fullmakt gällde efter fullmaktsgivarens död

Publicerad 2020-04-09 av Högsta domstolen

Mål: T 6146-18

Med stöd av en fullmakt har fullmaktshavaren, efter fullmaktsgivarens död, instruerat en bank att betala fakturor med medel från den avlidnes bankkonto. Fullmaktshavaren har ansetts behörig att göra detta. Banken har därför inte blivit ersättningsskyldig mot dödsboet.

Kort före sin död hade en person utfärdat en generalfullmakt till en vän. Vännen (fullmaktshavaren) hade sedan beställt vissa tjänster, bl.a. städning av den avlidnes bostad och bevakning av mycket värdefulla veteranbilar, som fakturerats den avlidnes dödsbo. Boet väckte talan mot den avlidnes bank och hävdade bl.a. att fullmaktshavaren inte hade rätt att instruera banken att betala fakturorna och att banken därför inte skulle ha betalat dessa.

Högsta domstolen konstaterar bl.a. att om en fullmaktsgivare dör så gäller trots detta fullmakten om det inte föreligger särskilda omständigheter. Med särskilda omständigheter avses endast sådant som har ett starkt samband med fullmaktsgivarens person då denne levde och som förlorar sin mening i och med dödsfallet. Sådana tjänster var det inte fråga om i målet."

Kan ärligt säga att jag har noll koll på det juridiska
Därav jag frågade om tips om hur man ska gå vidare.

Vi tog in familjejuristerna från dag 1 för att de skulle hantera bouppteckningen, samt skickade in ansökan om god man. Allt för att minimera anklagelser om vi skulle ta mer i dödsboet än vår beskärda del och lura hans senildementa mamma på pengar.
När de gäller disposionrätterna på banken så säger ju bankens hemsida att alla disponsrätter makuleras i samband med dödsfallet. Vet inte hur det ställer sig när det är enskild firma dock

Olika fullmakter kan vara utformade på olika sätt. Du får väl fråga Familjejuristerna.

Hej! Jag hade en gammelmormor som avled utan nära anhöriga. Hon hade en God man men hans uppdrag upphör i samband med att personen avlider. Den som ärvde största delen fanns i ett annat land. Jag tömde lägenhet, ringde auktionsfirma och öppnade för dem och lade en heldag på flyttstädning mm och begärde några tusen i ersättning. Detta fick jag utan problem ut via juristen senare, men det rörde sig ju bara om kanske 3000kr.

Om Du nu är medveten om att Du har “noll koll på det juridiska” så kan det ju vara en god idé att inte gå in i juridiska frågor själv utan överlåta det till andra helt och hållet.
Du skriver nu om dispositionsrätt angående bankkonto.
Du har läst Dig till vad som gäller dispositionsrätt på Bankens hemsida.
Du verkar helt omedveten om att Fullmakt och dispositionsrätt inte alls är samma sak.
Rent teoretiskt skulle en Fullmakt kunna vara utformad som en dispositionsrätt men det får nog anses vara lite överkurs.

Låt mig vara fullkomligt uppriktig. Enligt egen utsago har du lagt mer än 250 timmar på detta. I min värld så finns bara ett råd. Gör inget mer utan invänta slutresultatet.

Jag har gjort några bouppteckningar under årens lopp, men har nu slutat sedan 10 år tillbaka. Inget var mer enerverande än folk som saknade kunskap om arvsrätt och juridik men ändå trodde sig veta vad som var rätt. Det tog bara tid, och tid är som bekant pengar.

4 gillningar

Timmarna jag lagt har inget alls med juridik att göra.

Timmarna som lagts har enbart rört företaget efter att jag bytte lås på lokalerna. Det har rört sig om kunder som velat hämta ut sin egendom. Upplysa kunder om att verksamheten är stängd
Jag antar kunderna inte ska va drabbade av personalen är avskedad och utelåst från sin arbetsplats.
Det är förberedelser för auktioner (klaravik tar 600:-/h) för att sortera utrustning.
Det rör sig om att släppa in folk på området inför försäljning av fastigheten. ( Markprover genomgång av fastigheten etc)
Det är städning av utsida och insida av fastigheten.
Och ja vi har haft full tillgång till lokalerna trots vi tagit hjälp av en konkursförvaltare/ likvidator, hans arbete har varit juridisk hjälp. Samt skött /godkänt betalningar i bolaget samt uppsägningar och hur vi skulle hantera det + all kontakt med de anställda efter uppsägningen.

Vi trodde det var värre än det var i dödsboet när vi låste i december. Men när han gått igenom allt så hade vi fastigheter för ca 5 milj. Maskiner för 800k och fordon för 8-900k samt att vi fick en återbetalning av en de anställda på 300k mot att vi tog tillbaka polisanmälan mot dem. (
Detta kontra skulder ink löner på 1.5 mille i företaget.

1 gillning

Anlita någon.

1 gillning

Vad ska jag anlita menar du ? :thinking:
Nästa möte med familjejuristen är att presentera våra utgifter vi har haft i boet. Och vilka krav vi har.

Kan bara hålla med.
Har varit mentor i samband med en komplicerad bouppteckning där det bland berörda fanns en uppsjö av “juridiska experter” som alla vet vad som gäller i minsta detalj. :slight_smile:

Kanske flera . . . . verkar vara komplicerat.

Timlön låter svårmotiverat, men du borde kunna summera din resor till/från fastigheten. Ser ut som mycket transportkostnader. Sedan kan du alltid försöka med timmarna beroende av stämningen i rummet men transportkostnaderna och andra faktiska kostnader är bättre motiverat.

Klart att Du ska ställa krav på Dödsboet för din praktiska arbetsinsats.
250 timmar × 300 kr.
För att underlätta för Bouppteckningsmannen att godkänna detta är det bra om du kan presentera ett skriftligt godkännande från de andra dödsbodelägarna.

jo, jag bävar väl lite för hur stämningen blir , därav man tog upp den frågan med. har ju underlag för ca 30 dagar. där jag varit i form av kvitton, kundkontakter konversationer, hyra på utrustning för att kunna göra jobbet etc, transportkostnader är 15 mil t/r.,
Hon som opponera sig i början sa jag till att hon va välkommen att komma ner och ta det istället om hon ville, hon va inte så intresserad , förståeligt. hon har 110 mil enkel resa.
En av de andra som varit ute en del och kollat till stugan är hon som sagt till om jag ska räkna ihop timmarna jag lagt och komma in med nåt när vi har mötet med familjejuristen.

Sen har vi en som äger halva hans mammas dödsbo som inte ens lagt en timme på det. har kommit nåt sms när vi frågade om de va ok pris på en av fastigheterna, samt när köparen försökte pruta lite till, Hon vill bara ha pengarna, Där kan jag tänka mig att det blir surt.

Du har genom ditt nedlagda arbete besparat Dödsboet på kostnader som skulle varit mycket högre om Dödsboet hade hyrt in någon annan.

Hur mycket Du har sparat åt Dödsboet är svårt att Killgissa men om Du i slutändan inte får någon ersättning för ditt nedlagda arbete så är åtminstone behållningen i Dödsboet större än om Du inte gjort allt ditt arbete.

Så din andel blir större och det är ju också en form av betalning.

Vill bara påminna om att ha en trevlig ton. Även om jag vet att det mesta skrivs i gott avseende, så kan det lätt misstolkas till att TS är dum som gör det själv / inte anlitat extern hjälp eller är ute i ett område hen inte har kompetens för. Kom ihåg det jag alltid brukar säga i podden:

Vi människor gör alla så gott vi kan och fattar så fort vi hinner.

7 gillningar

När det gäller bankkontona så vet jag inte om hans "sambo hade nåt med det att göra. eller hur det gått till. det får juristen reda ut, Det är ju det vi betalar han för. går inte att fråga henne eftersom hon är avliden, när de gäller bilarna som försvann så får man väl se om åklagaren anser det går att driva.
När det gäller mötet med familjejuristen om utgifterna man har haft kan ja ju säga att nej, jag hade inga, jag kommer inte på mötet.

Anledningen till tråden är just för att ha ett hum om vilka frågor man ska ha med sig på nästa möte.
Men griuppens rekommendation vara att inte gå på mötet, eller gå på mötet och håll tyst…

1 gillning