Behöver man ha Europafonder när man har Globalfonder?

Har Avanza Europa och LF Europa index men frågar mig nu om jag inte ska sälja av en del av dem och vikta över till globala indexfonder? Behöver man verkligen ha Europa när man har globalfonder?

1 gillning

Nej :slight_smile:
Europa ingår redan korrekt marknadsviktat i din globalfond :slight_smile:

Enda anledning till att lägga till mer Europa är om du aktivt vill övervikta Europa och undervikta alla andra regioner. Men det blir ju ett bet/spekulation på att Europa ska gå bättre än alla andra regioner.

5 gillningar

Om man bryr sig om värderingar så är väl dessa mycket lägre i Europa index än i Global index just nu… Vilket påverkar åtminstone mig att vara mer sugen på att köpa Europa än Global (tajming jag vet, men jag ägnar mig gärna till viss del åt det).

Väcker liv här igen. Har funderat på det här med Europafonder.

Om man som jag kör med viss Home bias (15%) och därutöver har tillväxtmarknader (10%) och resterande i globalfond (75%), så blir europadelen typ 11-12%,.vilket som jag förstått det är under marknadsvikten. Vad säger ni som är mer kunniga om ett sånt scenario? Bör man köpa till några procent för att få upp europadelen till närmare marknadsvikten eller räcker de där 11-12% gott och väl? Från vilken av fonderna hade ni hade ni i så fall sålt av för att köpa in mer Europa?

Eftersom du har homebias så har du ju överviktat sverige och därmed europa. Så tänker jag.

Ah, det perspektivet har jag inte ens tänkt på. Helt riktigt, där har jag ju tydligt redan en vikt i Europa