Vad har ni andra som komplement till era portföljer med globala indexfonder och svensk indexfond (ni som kör en mix)?
Är det värt på en längre tidshorisont 10+ år att även ha en liten del i en europeisk indexfond som tex Storebrand Europa? Eller är det egentligen bara bättre att skippa det och köra allt i global och Sverige?
Hur gör ni andra med den mindre delen av er portfölj som ni lägger i annat än global och Sverige?
Europeisk är ju inbakat i globalfonderna, så du kommer då ha överlappande innehav. Personligen lägger jag bara till fonder som inte täcks av globalfonder; Sverige fond, Emerging Market och Globala småbolag
Jag hade mer Global o även separat USAfond innan men har gått till 50% Global, 25% sverige sen 5% av Europa, EM, Asien . .o då räntor.
Funderar på att dra ner Global mer faktiskt. . kanske till o med till noll
Jag kör 40/40/20 Global/Sverige/TM ex Kina. Det är sedan gammalt.
TILLÄGG:
Har du någon motivation överhuvudtaget till det? Varför har du fått för dig att det skulle ”vara värt” det? Vad kommer frågan ifrån? Svårt att svara på en såpass lösryckt fråga. Handlar det om att du har läst någonstans att nu är det bra att vikta upp Europa? Eller är det en oro för amerikansk övervikt? Eller handlar det om att Europa är en bredare bas att räkna som sin hemmamarknad när det gäller överviktning av hemmamarknaden? Eller tycker du bara att globalfond är tråkigt och du vill pilla lite och vara speciell?
Att ta med en europaindexfond i sin globalfond kan väl inte vara dåligt. Du bör ju sprida risken mer genom att du får in fler bolag in dinportölj.
Sägen globalfond har 1300 bolag. Ap7 har ju tex 3000 bolag. Plockar du in fler indexfonder så får in fler bolag som kanske missas av globalfonden.
Enda nackdel är väl att globalfondens marknadsvikt förändras genom att mer kaptial placeras i europa. Samt att vissa europeiska bolag får högre marknadsvikt då de både investeras i globalfonden och europafonde.
Över c.a. 750 bolag så minskar inte volatiliteten mer av att lägga till fler bolag i en global fond.
But still, diversification remains visibly effective beyond N = 100 and even N = 200, and only at around N = 750 has the mean portfolio volatility virtually fully converged to market volatility
(“complete diversification”).