Behöver man tilläggsförsäkring vid uthyrning?

Antar att det finns en och annan i det här forumet som hyr ut del av sitt hus, så passar på och ställer en fråga. Behöver man ha någon typ av tilläggsförsäkring om man ska ha hyresgäster som hyr en del av ens hus?

Du borde ställa den här frågan till ditt försäkringsbolag i första hand. Det kan vara olika hur de ser på den frågan.

3 gillningar

Jag har hyrt ut ganska mycket och har alltid frågat mitt försäkringsbolag (flera olika) om jag behöver teckna något extra. Det har aldrig behövts i mitt fall. Hyresgästerna får teckna en egen för sitt lösöre

2 gillningar

Kört ut via blocket och Airbnb. Du får en försäkring via båda. Ska du hyra ut en längre period, då är mitt absolut starkaste råd att i avtalet få med en klaus att hyresgästen skall försökra bostaden med egen försäkring.

Jag har inte avslutat eller pausat vår ordinarie försökring. Är en sådan liten summa i förhållandet till risken om något skulle gå åt pipan.
I mitt fall gäller det stugan och inte bostadshuset.

1 gillning

Jag minns inte vilka bolag som var inblandade längre, men det var ganska stor skillnad i de två fastigheter jag hyrde ut. I ena fallet ville försäkringsbolaget inte ha något extra trots de visste om uthyrning och i det andra fallet tog de tämligen bra betalt.

Det kan därför vara lönsamt att jämföra.

Av erfarenhet skulle jag säga att det är ännu viktigare att ha koll på vem man hyr ut till.

1 gillning

Kanske inte så vanligt men det här är iaf en av anledningarna till att jag aldrig skulle hyra ut huset/lägenheten!

1 gillning

Ja, att hyra ut kräver omsorg. Oavsett så bör du ta ut en ordentlig deposition mot skador - det har också fördelen att det utesluter många problematiska potentiella hyresgäster som inte har råd med det. Detta till skillnad från den deposition som du vill ha för att gardera dig mot obetalda hyror - lägg ihop båda beloppen. Skriv ordentligt kontrakt som specificerar villkor sådana som hyresgästens omsorgsplikt, vad depositionen skall täcka och när den kan tas i anspråk. Glöm inte att ta ut en ränta vid försenad betalning, för då är det du som får ligga ute med pengarna.

Beträffande försäkring så måste du fråga ditt bolag. Jag har hyrt ut lägenheter, villor och fritidshus i mina dagar och har aldrig behövt någon extra försäkring, men det är ett besked som jag alltid sett till att få på papper. Vill hyresgästen skydda sitt lösöre måste han eller hon teckna egen försäkring, för din gäller oftast inte.

Men som sagt - skador orsakade av hyresgäster täcker inga försäkringar, så där får du se till att skriva ett bra kontrakt och dessutom tillse att hyresgästen kan leva upp till det. Turister på besök, folk utan fast anställning, folk med betalningsanmärkningar och liknande har du dåliga utsikter att hålla rättligt ansvariga, oavsett vad du har på pappret.
2 gillningar