Skador på egendom vid uthyrning - hur gör man?

Jag funderar på det här med skador som uppstår vid uthyrning av bostäder. Jag har för mig att fastighetsbolag använder någon form av tariffer för olika sorters skador. Det känns dock lite konstigt att “beloppssätta” en repa på golvet med 500 kr eller något i den stilen. Vad är det egentligen bra för?

Min egen tanke ser ut ungefär så här:

1. När en pryl har skadats eller gått sönder och den är ny eller nästan ny så gör jag avdrag motsvarande hela kostnaden för vad den kostar att reparera eller att ersätta (det billigaste av de två). Detta bygger alltså på att jag har kvitton på sakerna ifråga eller kan hitta relevanta prisuppgifter.
  2. När en pryl är äldre (och redan sliten) gör jag som huvudregel inga avdrag alls om inte skadan är så pass markant att den i sig föranleder en åtgärd. Om jag har ett äldre parkettgolv med diverse märken så gör ju inte ett märke mer eller mindre någon större skillnad. Skulle det komma ett jättestort märke som verkligen gör skillnad skulle jag ta betalt i alla fall en andel av vad golvet kostar att slipa om.

Är det någon som har erfarenhet av den här frågan? Jag tänker nu inte bara på erfarenhet som uthyrare. Även erfarenhet av att ha fått betala olika belopp för diverse skador är ju relevant. Jag vill ju att de kostnader jag lägger på i möjligaste mån ska upplevas som rättvisa och inte några “hittepå-belopp”.

Ska du kräva pengarna från hyresgästen eller från ditt försäkringsbolag?

Jag har inskrivet i kontraktet att jag kan/ska kräva dem av hyresgästen. Jag har en deposition för ändamålet. Det är inte svårt att hantera rent praktiskt.

Hyreslagen gäller före ditt avtal.
Det är hyresvärdens bevisbörda att visat att skadan är orsakad av vårdslöshet och inte normalt boende som att t.ex flytta en möbel eller dammsugarhjul.

Deposition får endast användas till att reglera skador om detta framgår i avtalet, annars kan depositionen endast hållas inne för missade hyresbetalningar.

Det är åldersavdrag för det som skadats.

Frågan underlättas av att betydande ytor är nyrenoverade. En ganska stor ytrenovering av flera rum gjordes precis innan hyresgästerna flyttade in. Det är främst dessa rum och ytor som frågan handlar om. Att det kan bli något mindre märke här och där är inget konstigt. Det skulle det ha blivit även om det var jag själv som bodde där.

Några saker har jag fått information om. Där handlar det om direkta skador på inventarier. Om det sedan upptäcks större märken på nyanlagda golv eller annat liknande när hyresgästen flyttat ut kan det möjligen bli något ytterligare.