Hjälp. Mitt företag betalningsskyldig för reparation av hiss

Hej!

Bedriver en verksamhet i en lokal som liknas vid ett kontorshotell. Vi tar emot många besök (patienter) dagligen och befinner oss några våningar upp. Lokalen har en hiss (värdelös sådan som stannar och fastnar ofta). En dag stannade hissen mellan två våningsplan och de som åkte hissen hade för avsikt att besöka oss. De ringde jour och det slutar med att räddningstjänsten ryckte ut och öppnade dörren.

Nu har vi fått en faktura från fastighetsägaren på 15K avseende “ersättning för hissarbete och reparation orsakat av “vår klient””. Det låter ju helt orimligt att vi ska betala för en kass hiss som vi inte rår för.

Vad har vi för juridiska aspekter att förhålla oss till?
Någon som vet om det finns något skydd i företagsförsäkringar för sånt här?

Tips mottages tacksamt.

3 gillningar

Ni är alltså ett företag som hyr en lokal av en fastighetsägare, och fastighetsägaren har vidarefakturerat er för att två personer ringt rädningstjänsten när hissen i byggnaden fastnade?

Jag skulle börja med att bestrida fakturan skriftligt och be fastighetsägaren lägga fram sitt argument för varför det är ni som ska stå för kostnaden, gärna med stöd utifrån hyresavtalet ni skrivit med varandra.

Bara för att någon skickar en faktura och säger att ni är betalningsskyldiga så betyder det inte att det är automatiskt är sant.

14 gillningar

Anlita en företagsjurist och be dem om hjälp att bestrida fakturan åt dig.

1 gillning

Ni betalar förmodligen högre hyra för att hiss finns att tillgå.

Har googlat och har kommit fram till …

Om skadan uppstår pga brister i hissanläggningen så är det hyresvärden som skall stå för kostnaden. Om hyresvärden kan styrka att hisstoppet beror på hyresgästen eller en besökare skall hyresgästen stå för kostnaden och denne kan sedan kräva besökaren på kostnaden.

Enligt Lawline:

“Samma ansvar gäller i bestämmelsen i 12 kap. 25 § Jordabalken. Hyresgästen har ansvar för de personer som kommer på besök och därmed även den skada dessa vållar.”

Hyresgästens ansvar för sina gäster

Lite vid sidan av så är det en intressant fråga hur långt hyresgästens ansvar gäller för skador som orsakas pga av oönskade besökare - inte så ovanligt i dessa dagar, Någon kanske vet mera om detta?

3 gillningar

Låter ju helt orimligt. Du äger ju ingen hiss! Jag hade ringt fastighetsägaren och pratat med honom som första åtgärd.
Du borde ha rättshjälp via din företagsförsäkring. Dom borde kunna hjälpa till.
Beloppet är ändå ganska litet, så vad det kostar i pengar och energi måste viktas mot beloppet.

Om det inte löser sej med ett resonabelt samtal, skulle jag överväga att säga upp hyresavtalet med fastighetsägaren.

Tack för alla svar hittills. Jag uppskattar det mycket.

5 gillningar

Du bör ej betala den fakturan.
Fråga istället hur dom haft sönder den.
Helst skriftligt alternativt spela in samtalet.

1 gillning

Har svårt att se att ni har något särskilt ansvar för hissen (om det inte framgår av hyresavtalet med bilagor). Som jag förstår det har era kunder har kontaktat ett journummer som fastighetsägaren uppgivit och sedan har jouren beslutat att kontakta räddningstjänsten.

Bestrid fakturan men förvänta dig ingen större hjälp från er försäkring eftersom ni med stor sannolikhet har en självrisk på drygt 10 000 kr i självrisk för såväl ansvarsförsäkringen som rättsskyddet. Jag tror inte ens att rättsskyddet kan användas i FT-mål

Det blir inte heller några rättegångskostnader att tala om vid en process (omkring 2 000 kr) så det är förhållandevist riskfritt att bestrida fakturan. Utifrån vad du skrivit kommer det vara mycket mycket svårt för fastighetsägaren att få igenom sitt krav. Sen kanske det förstör relationen helt med er hyresvärd så det kan finnas andra värden att beakta.

2 gillningar

I er företagsförsäkring så finns det en ansvarsförsäkring. Kontakta försäkringen så kommer en jurist på försäkringsbolaget att hantera ärendet förutsatt att kravbeloppet från hyresvärden överstiger er självrisk

1 gillning

Hissen är normalt fastighetsägarens ansvar. Tror dock det finns undantag där det står i hyreskontraktet att brukaren står för reparationer. Så läs kontraktet.

Fastighetsägaren är skyldig att se till att hissen besiktigas av godkänt besiktningsbyrå enligt olika intervall beroende på hisstyp. Besiktningsmärkning med datum ska finnas i hissen.

Fastighetsägaren är också skyldig att ha en skötselfirma som ser till hissen.

I hissen ska finnas det telefonnummer som fastighetsägaren valt att man ska ringa om man fastnar och i de flesta fall även en nödtelefon som ringer automatiskt om man håller inne nödsignalknappen. Båda dessa går oftast till skötselfirman som kan hissen och lätt släpper ut folk utan att skada hissen. Men kan även gå till fastighetsägaren, väktarbolag eller SOS.

Fastnar man i hissen utan att ha orsakat det själv och använder nödtelefonen eller ringer utsatt nummer så är det fastighetsägarens kostnad.

Har man däremot orsakat stoppet själv genom att tex kontinuerligt blockera fotoceller i dörröppningen, överlasta eller hoppa i hissen, eller annat onormalt beteende kan man bli betalningsskyldig.

Man kan även bli det om man inte använt nödtelefonen eller utsatt nummer som ofta går till skötselfirman, utan ringt räddningstjänsten istället. Räddningstjänsten är oftast betydligt dyrare än skötselfirman och orsakar ibland dyra skador på hissen då de kan sakna kunskapen och verktygen för att lätt få ut folk ur just denna hissen. Man kan dock slippa om man kan påvisa att nödtelefon och nummer inte funkar att ringa till.

För att fastighetsägaren ska vidararebefodra fakturan måste någon förklaring medfölja om varför. Skötselfiemor fotograferar oftast saker de ser som brukarfel eller åverkan för att kunna ge bevis till fastighetsägaren.

Nu finns det ju fastighetsägare som hellst bara smiter från alla hisskostnader, och är det en sådan hyresvärd ni har skulle jag börja undersöka om hissen ens är besiktigad och har en skötselfirma. Och om nödtelefon och nödnummer funkar. Om inte så är det olagligt och avgörande att ha med vid en eventuell strid om fakturan.

3 gillningar

Oavsett vems ansvar det är så har ni som sagt en ansvarsförsäkring i er företagsförsäkring som ska hantera detta förutsatt att kravet är högre än er självrisk. Även om kravet understiger självrisken så bör deras jurister kunna ge er en hint om den juridiska bedömningen, alternativt hur ni bör agera. Gör inte misstaget att hantera detta själva utan att först anmäla till försäkringen!

1 gillning

Mig veterligen (bakgrund som skadejurist på ett av de större försäkringsbolagen för primärt fastighetsägare och bostadsrättsföreningar) hanterar ett försäkringsbolag sällan ett ärende där skadan understiger självrisk. I vart fall gjorde inte vi det. Precis som är konstaterat i tråden är det mycket svårt att se att trådskaparen bär något ansvar om det inte framgår av hyresavtalet. Även om det är så att deras kunder orsakat skadan (genom osedvanligt stök i hissen) är det långt ifrån att trådskaparen ansvarar för det och att det inte är kunderna själva.

3 gillningar

Tack alla.

Tog kontakt med försäkringsbolaget (kravet överstiger självrisken). De bad mig bestrida fakturan vilket jag gjorde. Fastighetsägaren drog tillbaka fakturan men hävdar ändå att det egentligen är vi som ska betala vid sådana här incidenter. Ett resonemang jag inte förstår mig på då ingen oaktsamhet förekommit.

9 gillningar