Vad är rimligt att en hyresgäst betalar för skador?

Behöver hjälp att förstå vad som är rimligt.
Utslitet trä golv t.ex från datastol.

1 gillning

Är du ägaren eller hyresgästen? Hur som helst så uppstår det slitage på bostäder när människor bor i dem. Det där med stolen borde ju kanske personen som använde stolen ha uppmärksammat innan det blev stora skador.

2 gillningar

Just detta känner jag igen för det råkade jag också ut för pga av egen dumhet ( ursäkta ) som inte hade skydd under stolen.

Nu var det en bostadsrätt och jag insåg snabbt att det inte skulle gå att sälja lägenheten med det skadade golvet så det blev att be en golvläggare att lägga in nytt golv för ca 15K ( vitt ).

Nu har jag lärt mig läxan och i den nya bostadsrätten som var nyproducerad har jag två stycken under stolen plastskydd från Ikea så historien inte upprepar sig.

PS: Och så har jag inte spikat upp något på väggarna eller i taket utan kör med självhäftande tejp som fungerar förvånansvärt bra. Det var inte helt gratis att fixa allt i min tidigare bostadsrätt.

1 gillning

Det beror på flera faktorer som t.ex. hur nytt var golvet och hur länge har hyresgästen bott där. Jag har sabbat ett golv rätt rejält en gång men behövde inte betala alls eftersom det var så gammalt att de ändå skulle byta det.

Jag har för mig att det finns en standard för vad som är rimligt. Dock har jag också gjort mig att det är väldigt svårt att vinna mot en hyresvärd, om ni inte kommer överens.

Att ställa en stol på golvet är normalt slitage.

Kan du bevisa att hyresgästen t.ex kört tävling genom lägenheten med kontorsstolar och orsakat skadorna är det onormalt slitage. Då ska hyresgästen betala dina kostnader för reparation.

Vad jag kan googla mig till så är avskrivningstiden på ett trägolv (parkett) 35 år. Värdet minskar alltså med 1/35 för varje år som går efter att det lagts. Samtidigt räknar man därmed också med att golvet ska hålla i 35 år innan det behöver bytas ut.

Om hyresgästen är vållande (eller oaktsam) på sådant sätt att golvet skadas/slits ut snabbare kan hyresvärden begära ersättning, men bara för kvarvarande avskrivningstid.

1 gillning

Hyresgästen har en långt gående vårdplikt.

Lägg ihop hyreslängden och hur skadan står i proportion till varandra. Gällande stolar kan den boende enkelt och billigt förhindra omormalt slitage genom möbeltassar/golvskydd. Jag skulle som hyresvärd anmärka på detta och fakturera beroenden på ursprungligt skick på golvet.
Andra klassiker faktureras också så som skador efter golvkrukan, fettfläckar på tapett vid säng, vattenskålen till husdjuren etc. Hg hg i protokollet.

1 gillning

Är det ett riktigt parkettgolv så går dom ju att slipa.
Kika med en golvläggare vad det kostar.

Det är hyresgästens ansvar att ga skydd för kontorsstol så att golvet inte skadas.
Så helt klart att hyresgäst är skyldig att betala för skador på golv från kontorsstol.
Samma sak gäller också skraprepor från möbler som är mer än ytliga lackskador.
Det finns möbeltassar och man lyfter en soffa eller bokhylla som ska flyttas. Inte hasa och putta…