För ett par år sedan köpte jag och sambo lägenhet (vårt första lgh-köp). Vi reflekterade då inte så mycket över golvet i lägenheten, mer än att vi gillade det och att det var ett gammalt golv som nyligen slipats.
Jag misstänker att golvet är ett orginalgolv av furu (?) från 1930-talet då huset byggdes, Golvet slipades 2017, men är inte helt 100 på vilken behandling golvet fått? Ser ut som vitlasering?
Har försökt att läsa online om olika typer av behandling av golv så som olja, lack, vitbets, vitlasyr, osv. men blir inte klok på hur man vet/tar reda på vad sitt golv har behandlats med.
Därför hamnade jag nu här, hoppas någon kunnig här inne som kan hjälpa. Till mina funderingar.
Kan någon kunnig här se på bilden vad det är för golv och hur det behandlats? Alt. tipsa om hur jag enkelt tar reda på detta
När vi tagit reda på vad det är för golv och hur det behandlats tar jag gärna också råd om underhåll och hur jag bäst tar hand om träet så att det håller länge. Hur tvätta/städa bäst denna typ av trägolv? Hur ofta bör man slipa/lackera/betsa om? Är det något som är värt att ens tänka på med slipningen från 2017?
Till sist - vi har nyligen upptäckt ett mindre par sprickor som uppstått i utkanten av träet, se på bilden för en av dem. Jag antar att detta är vanligt i äldre trägolv? Något vi kan göra för att förebygga?
Är ingen expert men ser ut som furu som behandlats med något vitt pigment. Svårt att säga om olja eller lack. Men fråga gärna på byggahus.se, finns nog en del som kan golv där.
Ser ut som mitt golv, även om mitt bara är 15 år. Mitt är först pigmentera lite vitt och sedan Osmo hårdvaxolja. Om det är hårdvaxolja så är det lätt att ordna ytan vid slitage. Bara slipa lätt och vaxa precis där du slitit. Blir inga “skarvar” mellan behandlingarna. Sprickbildning får du nog leva med, gamla underlagsgolv var aldrig tänkta att synas så virkeskvaliteten är därefter.
Med tanke på ålder, att det är en lägenhet och att det är en lite udda skarv mitt på så gissar jag att det där är undergolvet som alla älskade att plocka fram för 20-30 år sedan, fast det egentligen inte alls var avsikten.
Men furu och vitt pigment håller jag med om och nej, ni kan inte förebygga mycket, men ni kan såklart lägga annat golv ovanpå, få till stegdämpning och irritera de boende under mindre.
Det är inte ett skurgolv. Skurgolv är såpskurade många gånger för att ge en hård och smutsavvisande yta. Golvet blir inte blankt på det viset som golvet på bilden är utan matt.
Jag håller med de som tidigare sagt att det är ett undergolv men kan inte säga vilket träslag. Ni som bedömer att det är furu, vad är det som gör att ni kan se att det är furu och inte gran?
Kan också vara vitsåpat - det är mina (under)golv på ovanvåningen som vi lyfta fram under hiskelig linoleum. Dvs såpa med vit pigment, tycker om. Blir skurgolv av det, åtminstone om man skurar det lite oftare med vitsåpan än vad jag gör…
Har ni hört av er till tidigare ägarna och frågat? Vi snillen kan ju spekullera. Men det är nog enklast att höra av sig och fråga.
Har dem gjort det själva så vet dem, har de lejt ut arbetet så bör det finnas kvitton/namn på bolaget som man kan höra av sig till och fråga vad dem gjort.