Misslyckad inoljning av köksbänkskiva

Vår köksbänksskiva behövde oljas om, köpte med anledning av detta IKEA:s träolja för inomhusbruk med namnet Stockaryd (STOCKARYD Träolja för inomhusbruk - IKEA).

Rengjorde köksbänkskivan noggrant först, körde sedan med en excenterslip på kornstorlek 100 till nästan all befintlig olja var borde, sedan körde jag med kornstorlek 220 för att få ytan fin.

Använde sedan dammsugare plus mikrofiberduk för att få bänken ren från sågspån, damm med mera.

Applicerade sedan mha pensel ett ganska tjockt första lager av Stockaryd, väntade 20 minuter och torkade sedan noggrant bort med ett gammalt lakan den olja som än inte hade sugits in. Väntade sedan 10 h innan jag applicerade ytterligare ett laget enligt samma princip. Jag upplever att ytan inte alls är len och fin som jag förväntar mig att den ska bli. Bänkskivan känns tom aningen torr när jag känner på den. Provade även lägga på ytterligare ett lager, men det blir knappt någon skillnad.

Vågar knappt använda bänkskivan med rädsla för att rödvin eller något annat med stark färg ska sugas in i bänkskivan.

Vad gör jag för fel?

#oljainbänkskivatillsammans

1 gillning

Har ingen erfarenhet själv, men kan rekommendera byggahus.se forumet som är perfekt för dessa frågor. Här är forumets köksavdelning.

Här är t.ex.två trådar som nämner Stockaryd:

4 gillningar

Är det en ekskiva? Hoppades du på ett inoljat eller vaxat resultat? Det finns en del förvirring på grund av produkten hårdvaxolja, som är rätt vanlig och ger ett täckande tunt lager. Vanlig träolja ger inget sånt lager.

Vi använder en träolja med terpentin till våra ekytor, funkar bra för oss. Kan kolla upp vad den heter om det är av intresse.

1 gillning

Här är den olja jag använt med lysande resultat:

Man kan inte vara nog noggrann med finslipning mellan oljningarna samt efter den sista oljningen.

1 gillning

Känns den stickig och ojämn också eller bara torr? Känns den stickig är ju ett trick att innan man har på olja, att fukta ytan med vatten så träet reser sig och man kan slipa ner de punkterna innan man har på olja.

Jag skulle olja in skivan minst en gång till efter ett dygn, speciellt om den känns torr. Oftast räcker inte bara en strykning om man vill ha långvarigt resultat. Finns ju ett engelskt uttryck som översatt lyder ”varje dag i en vecka, varje vecka i en månad, varje månad i ett år”. Alltså att första veckan behöver du olja nästan dagligen, sen en gång i veckan närmsta månaden osv. Sen kan det ta ett par dar eller mer innan oljan härdar ordentligt, beroende på vilken sort man använder. Just en bänkskiva kan ju va surt att inte kunna använda fullt ut under allt för lång tid dock.

2 gillningar

När jag slipar mitt ekbord så använder jag slippapper 100-200-400 sedan fuktar jag ytan så att träfibrerna kan resa sig därefter slipar med 400 igen. Sedan har jag oljat med Osmo hårdvaxolja som ger en väldigt tålig yta som håller i flera år.
Men som andra säger olja om och om igen tills det inte suger upp mer olja.

3 gillningar

Jobbar som köksdesigner och vår leverantör för för massiva träskivor skriver såhär för underhållet vid slipning och ytbehandling.
Hoppas det är till hjälp :slight_smile:

3 gillningar

Bättre olja. Herdins och Osmo har bra grejer.
Slipa in med våtslippapper eller svamp.

Jag kör även en vaxblandad olja från Herdins. Blir sjukt lent och fint och håller länge.

2 gillningar

Jag har inte provat IKEAs olja men risken är stor att den innehåller för lite olja och för mkt lösningsmedel. En bättre olja kan lösa ditt problem. Är den ofärgad/utan pigment? Då kan du slipa in oljan med ett 400-papper. Lägg på olja och slipa längs med fibrerna i fem-tio minuter. Försvinner oljan lägger du på mer. Vänta 1/2 h och torka sedan bort överflödig olja. Gör om nästa dag ifall det behövs.

1 gillning

Den ger en matt yta som känns torr, men står mot fläckar mycket bra! Använt på ett ljust furuköksbord för 2 år sedan. Var orolig för att t ex blåbär eller karamellfärg skulle ge fläckar som inte går att torka bort, men det är inget problem. Nu i sommar behandlat köksbänkarna av valnöt med den något brunpigmenterade varianten. Fick en helt annan yta än de hade från fabriken(oljade), men jättefina!
Använder linoljesåpa på trasa när jag rengör ytorna till vardags, tänker att det ger viss underhållsbehandling utan extra arbetsmoment.

1 gillning

Bra!

1 gillning

@Johann: Att vända sig till byggahus.se kan nog vara naturligare med denna typ av frågor, men jag tycker jag får bättre svar här. :slight_smile:

1 gillning

@disc0 Tack, jag gick på din rekommendation till slut och Herdins Köksbänksolja PLUS löste mitt problem.

2 gillningar

@Sensini Skönt att det blev bra för dig. Då är vi åtminstone två som gillar Herdins :+1: :slight_smile:

1 gillning

Herdins har bra grejer. Köp inge olja på ikea, det är nog bara dynga. Ren linolja med terpentin brukar vara bra för det mesta trä. Naturliga grejer inge petrolium mix ska det vara. Torka tort och slipa mellan gångerna. Claesons har oxå bra produkter. Lyckatill😀