Tips badrumsrenoveringar?

Hej,

Jag & sambo har köpt en lägenhet vars badrum renoverades 2019. Nyligen har vi upptäckt små mögelfläckar på en av silikonfogarna i hörnet närmast själva duschen. Har försökt att få bort det med ättika, men gått sådär, verkar sitta inne i silikonet.

Vi är förstagångsköpare och har ingen alls tidigare erfarenhet av att renovera badrum sedan tidigare, men är lite intresserade av att eventuellt byta ut blandare/handfat/kommoden i badrummet. Funderar på om det vore klokt att ta in en badrumsleverantör som kan ta en titt på badrummet och även konsultera kring de små mögelfläckarna, om man behöver lägga nya fogar, även ge helhetsbedömning av badrummets skick ifall vi skulle vilja göra större renoveringar framöver.

Jag antar att det inte är ovanligt med små mögelfläckar i silikonfogar efter några år, särskilt när det är fogen närmast duschen som får mycket fukt, men känns lite konstigt då renoveringen av badrummet gjordes så nyligen. Vi har en så kallad våtrumsgaranti från han vi köpte lght av, från leverantören som renoverade badrummet 2019, så om något mot förmodan skulle vara knas med bygget så har vi det troligen på försäkringen.

Tänker jag rätt ang. mögelfläckar på silikonfogarna, eller överregerar jag här? Någon som har tips på bra leverantörer i Stockholmområdet som kan göra sådan konsultation för en helhetsbedömning?

Vad hade ni gjort i min sits?

Det är inget ovanligt att få mögel i mjukfog. Det är ganska lätt att byta mjukfog, det klarar du. Det är inte lönt att försöka tvätta bort det enligt mina erfarenheter. Ta bort gammal fog och ersätt med ny. Städa duschen varje vecka så håller det sig borta.

7 gillningar

Ta bort silikonfogarna mellan vägg och golv om sådana finns. Det är ren estetik och drar bara på sig fläckar. Det är inte heller silikonet eller fogen som skyddar, utan tätskiktet bakom. Det är därför normalt att det faktiskt kommer in fukt genom och bakom fogen, men det torkar upp. Mycket snyggare utan silikon mellan vägg och golv dessutom, så länge de satt plattorna snyggt. Dock ska det finnas fogbruk mellan golv och vägg. Om det saknas kan ni fylla i lite själva.

1 gillning

Ingen risk att plattorna eller fogarna spricker om man har fogbruk istället för silikonfog/mjukfog mellan vägg och golv? Om det går lika bra med fogbruk, varför används då silikonfog istället?

Jag använde klorin mot mögel i silikon och det var effektivt. Även delar av silikonet som var mögelangripet löstes upp.

Klorin. Om det inte går med Klorin så ta mer Klorin. :grin:

1 gillning

Det ska vara silikon mellan golv och vägg vinkel. Den är till för att ta upp rörelser som kan uppstå.

I en betong eller murad konstruktion går det utmärkt att endast hårdfoga. Men många tar silikon för att slippa eventuella sprickor.

Till ts så kan du köra på Klorin Power Mousse spray. körde det i förra lägenheten och fogen blev fin igen.
Behöver dock upprepas någon gång varje år då möglet kommer tillbaka. Se till att ventilationen är bra och sätt gärna på golvvärmen så det torkar ut snabbare.

1 gillning

Det där var ju lite motsägelsefullt. Det går utmärkt med hårdfog (i betong eller murad konstruktion), men det kan bli sprickor om man använder det? :thinking:

Om badrummet är i en betonglåda, dvs väggar och golv är i betong kan man sätta en hårdfog mellan golvkakel och väggkakel eftersom allt är stabilt. Samma med murade väggar.

Är det i en konstruktion av trä, tex ett regeluppbyggt badrum som är vanligt i hus rör sig hela badrummet även om man har stabila dubbellager med plattor osv. Då sätter man silikon i fogen eftersom allt rör sig.

Siliofogar håller ca 5 år, sedan ser de för j-a ut även om man mosar på Klorinmousse eller liknande.

2 gillningar

Japp: +1. Det funkar, klor är det som gäller mot svartmögel. Tills man får dra om hela fogen för att det behövs ändå, liksom.

Klorin, ättiksyra och Yes. I sällsynta fall saltsyra eller kaustiksoda är det man behöver för rengöring.

Allt annat är parfym.

Blanda inte Klorin med syror om du inte vill gasa ihjäl dig dock (bildas klorgas)

Och notera att Klorin, eller budgetderivat har begränsad hållbarhet. Man upptäcker att det är en flaska saltvatten till slut.

1 gillning

Här kan du läsa lite om varför. Silikon eller inte? | Kakellagret – Vi kan vårt kakel

Själv ersatte jag inte silikonet när jag tog bort det gamla som var svarta och fula. Ser betydligt snyggare ut och slipper att det kommer nytt. Fogarna torkar upp snabbare också. Tyvärr lätt att gömma ett dåligt jobb med silikon.

1 gillning

Har fått riva ut badrum där plattorna spruckit i bottenskiftet hela vägen runt pga hårdfog. Principen blir densamma. Men det känns onödigt och chansa. Badrummen var 5 år gamla firman som gjort jobbet hade konkat.

Men var väggarna i de fallen av betong/murade, eller annat material? Enligt vad som skrevs i tidigare inlägg var det ju bara med betong/murade väggar man kunde använda hårdfog istället för silikon.

Betongväggar 3 av 4 sista gipsvägg med plåtreglar, samt platta på mark.

Vad jag hört är att tätskikt håller i 15 år. Det kan ju inte stämma att man måste riva ut ett helt funktionsdugligt badrum vart 15:nde år? Och googlar man verkar det så, men gör någon verkligen det?

Näe skulle inte säga att man gör det. Det är nog mest försäkringsbolagen som skriver ner värdet av badrummen på mellan 15-20 år. Att riva ut fullt fungerande badrum, har nog varit vanligare nu sista åren än förr pga att det har varit billigt med lån. Tror också många tänker att man “tjänar” igen pengarna med tanke på att huspriserna har stigit.

Tycker personligen att hela våtrums marknaden med försäkringsbolag och vem som tar ansvar för vad efter ett visst antal år är rätt mörk. Finns ett skämt som går bland mina kolleger att om försäkringbolagen får bestämma skulle vi ha utedusch och utedass.

Dränk toalettpapper i klorin, tryck fast på mögelfläckarna och låt sitta över natten.

Puts väck!