Behöver råd för teknikuppgradering i bilverkstad – system, mjukvara och expertishjälp

Hej alla,

Jag står inför utmaningen att ta över en bilverkstad och behöver råd kring några tekniska aspekter. För det första måste jag migrera mjukvara från äldre datorer till nya och samtidigt uppdatera vårt system för kundhantering, bokföring och betalningar.

Jag skulle uppskatta tips på vilka system eller mjukvarulösningar som rekommenderas för denna typ av verksamhet, särskilt med fokus på kostnadseffektivitet och kvalitet. Vilka plattformar eller verktyg använder ni i er verksamhet som ni skulle rekommendera?

Dessutom söker jag råd för att hitta rätt expertis för att hjälpa till med denna tekniska övergång. Det rör sig om känslig information och viktiga systemuppdateringar, så det är avgörande att hitta någon med rätt kompetens och erfarenhet. Har någon av er erfarenhet av att anställa för denna typ av roll, eller kan ni rekommendera några företag eller konsulter som specialiserar sig på detta?

Alla tips, rekommendationer och erfarenheter från andra bilverkstadsägare eller fordonstekniker är mycket uppskattade.

Tack på förhand!

Har ingen aning om vilka system som bör rekomenderas för bokföring och betalningar.

När det gäller själva migreringen och arbetet så kan jag säga att du bör hitta en mindre lokal aktör. Jag kan ta fram rekomendationer, men om du har en verkstad och inte en kedja så kommer det kosta mer än det smakar att nyttja bolaget jag jobbar på.
Är du oberoende och inte knuten till vissa bilmärken så kan du jobba lite med vilken lokal aktör som du får en bra kännsla för och som har händer och fötter lokalt.

För att få en ny platform som lirar har du 2st val.

  1. ha en liten server som snurrar i dina lokaler, en UPS för strömförsörjning och en backup som går nattetid. (Går att köra server i molnet men det kommer förmodligen bli dyrare)

Detta kommer vara billigast i de flesta fall.

  1. SaaS tjänster där du använder dig av molnbaserade tjänster på abonnemang. Kompleteras med en office 365 miljö där du har en viss mängd lagring och kan managera datorerna som du använder via Intune för en enkel byte om nått går sönder eller blir stulet.

Detta kommer vara dyrare. Men har en högre säkerhet och tillgänglighet(du behöver ha ett fungerande internet bara) och kommer vara enklare att hantera när det strular.

Så för att hjälpa behöver man veta vart i landet du är och hur stor verksamhet du har. Det kommer avgöra vilken lönsning och leverantör som är bäst för dig.

1 gillning

Tack för svar, Nordöstra Skåne finns vår verksamhet i och vår lokal är 540 kvm, vi är inget stort företag direkt. Men planerar att bli större :slight_smile: Vi är oberoende.

Inga problem.

Jag har unte så bra koll på den delen av landet. Men kan tänka mig att det vorde finnas några mindre IT bolag i området. Det som kommer kosta för er är om ni behöver hjälp på platsen och då är lokala billigare så det inte blir så många mil att åka.

Ser ut att finnas en hel del olika bolag runt Åhus, Kristianstad och Karlshamn.

Ring runt till några och fråga om deras erfarenheter och referenser från bolag i ditt närområde och storlek.