Behöver råd hur jag balanserar dom olika innehaven

Hej! Här kommer en nybörjarfråga. Jag behöver lite råd! Jag har ca 8 olika enskilda aktier + fonder som jag sparar i. Många av aktierna har haft ok utveckling, men speciellt en av dom SBB har gått upp rejält och utgör nu ca 40% av totala aktieinnehavet. Jag tänker att beloppet börjar bli så pass stort att jag också ökat risken i fall just SBB får ex ett fall nedåt.

Vad tycker ni jag ska göra? Bör jag sälja av 10-20% av denna för att minska risken och istället kanske köpa andra aktier?

Jag hade inte varit bekväm med det och hade sålt av bra mycket mer än 10-20 % för att komma i rätt balans. Idag har jag endast två enskilda aktier vilka utgör ca 1 % vardera av mitt totala innehav, för att sätta det i perspektiv. Jag hade även dubbelkollat om mina fondinnehav innehåller SBB för att se om det egentligen inte är mer än du tror. Finns många som har en stor del av innehavet i både Investor och Spiltan Aktiefond Investmentbolag till exempel (vilken utgörs till 30 % av investor).

1 gillning

Mm ska kolla upp det. Extra nojig nu när SBB kommer med en rapport i morgon. Om den är bra så kommer det bli jättekul :slight_smile: Men om den är mindre bra så kan det påverka hela mitt innehav rejält!

Vad tror du om rapporten? Någon föraning eller är det 50/50 för dig? Hur jobbigt blir det om aktien dippar 30 %, hade du varit OK med det? Tror bara du har svaret på frågorna här… :blush: lycka till, tar gärna del av resultatet!

1 gillning

Tor det mesta pekar för bra rapport. Men dippar det 30% så är det naturligtvis rejält kännbart. Å andra sidan så tror jag det kommer tillbaka igen långsiktigt. Men jag kommer nog sälja av ca 55% i slutet av denna dag :slight_smile:

1 gillning

Ja med facit i hand skulle jag inte sålt av haha. Jag hade på känn att rapporten skulle bli bra. Å andra sidan skulle jag oavsett försökta balansera mitt innehav. Jag sålde av ca 55% av totala innehavet i SBB.

Dock ångrar jag inte att jag gick in med massor av kapital då jag gjort en hacka på det.

1 gillning

Tack för uppdateringen, snyggt jobbat :partying_face:

1 gillning