Hej! Här kommer en nybörjarfråga. Jag behöver lite råd! Jag har ca 8 olika enskilda aktier + fonder som jag sparar i. Många av aktierna har haft ok utveckling, men speciellt en av dom SBB har gått upp rejält och utgör nu ca 40% av totala aktieinnehavet. Jag tänker att beloppet börjar bli så pass stort att jag också ökat risken i fall just SBB får ex ett fall nedåt.
Vad tycker ni jag ska göra? Bör jag sälja av 10-20% av denna för att minska risken och istället kanske köpa andra aktier?
Jag hade inte varit bekväm med det och hade sålt av bra mycket mer än 10-20 % för att komma i rätt balans. Idag har jag endast två enskilda aktier vilka utgör ca 1 % vardera av mitt totala innehav, för att sätta det i perspektiv. Jag hade även dubbelkollat om mina fondinnehav innehåller SBB för att se om det egentligen inte är mer än du tror. Finns många som har en stor del av innehavet i både Investor och Spiltan Aktiefond Investmentbolag till exempel (vilken utgörs till 30 % av investor).
Mm ska kolla upp det. Extra nojig nu när SBB kommer med en rapport i morgon. Om den är bra så kommer det bli jättekul Men om den är mindre bra så kan det påverka hela mitt innehav rejält!
Vad tror du om rapporten? Någon föraning eller är det 50/50 för dig? Hur jobbigt blir det om aktien dippar 30 %, hade du varit OK med det? Tror bara du har svaret på frågorna här… lycka till, tar gärna del av resultatet!
Tor det mesta pekar för bra rapport. Men dippar det 30% så är det naturligtvis rejält kännbart. Å andra sidan så tror jag det kommer tillbaka igen långsiktigt. Men jag kommer nog sälja av ca 55% i slutet av denna dag
Ja med facit i hand skulle jag inte sålt av haha. Jag hade på känn att rapporten skulle bli bra. Å andra sidan skulle jag oavsett försökta balansera mitt innehav. Jag sålde av ca 55% av totala innehavet i SBB.
Dock ångrar jag inte att jag gick in med massor av kapital då jag gjort en hacka på det.