Belåna brf för att köpa aktier och leva på utdelningar

Säg att någon har en obelånad brf och belånar den och köper värdepapper för pengarna, stora stabila företag med normalhög utdelning som inte sänker den i första taget. Hur ser ni på det, skulle ni kunna sova gott om natten?
Edit: det här inlägget skulle lika gärna kunna ligga i Aktieforum eller Vardags- och privatekonomi

Jag skulle även titta på andra tillgångsslag, främst guld.

Att belåna en lägenhet och köpa räntefonder känns dock väldigt märkligt i dagens lågränteläge

Varför inte belåna BRF och köpa indexfonder. Sen leva på avkastningen från dem?

4 gillningar

Vad tror du om att ta rygg på Marcus Hernhags högavkastningsstrategi?

Nu var det nog inte fonder jag tänkte mest på utan renodlade aktier. Guld, ja, ha ett kg guldtacka hemma som prydnad vore coolt :slight_smile:

Vill du endast köpa enskillda aktier så bör du vara väl medveten om riskspridning, bolagsrisk/branschrisk/valutarisk etc. Skulle inte rekommendera att köpa något bara för att person x påstår något. Gör din egen research och se vad forskning/empiri säger. Undvik att stirra dig blind på avkastning/utdelning. Fokusera på risk och diversifiering.

Finns säkert mycket bra info därute, annars är indexfonder ett väldiversifierat och enkelt alternativ.

P.s, du behöver inte köpa guld fysiskt, finns t.ex etf:er så som (förkortningsnamn) 4gld eller gzur .

1 gillning

Vad är målet?

Bästa riskjusterade avkastning skulle jag inte göra det.

XACT Norden högutdelande är en fond som ger den exponering du tänker dig till en sannolikt lägre risk än att investera i enskilda bolag. Jag skulle inte vara främmande för att själv göra liknande saker men det skulle då bygga på:

1. Att belåningen utgör en mindre del av min totala portfölj, kanske upp till 20%
  2. Att lånet och köpet tas ut vid en bra tidpunkt, gärna när det sker en sättning på börsen. Det är inte relevant att tajma marknaden generellt men just i samband med mer offensiv belåning framstår det som ett rimligt sätt att minska risken något.

Att leva på utdelningar låter farligt eftersom det sannolikt skulle göra det svårare att komma tillbaka till arbetsmarknaden. Det går ju inte att förvänta sig att bara för att ett visst upplägg fungerar under en period att det också ska fungera långsiktigt. Man behöver andra inkomster som kan användas för att hantera en situation där det går fel.

1 gillning

Jag skulle kunna sova gott om natten.
Låna till 1,3% ränta och få 6-8% i utdelningsavkastning(plus ev kursökning som man realiserar vid strategiska tillfällen och köper en annan utdelare som dippat).
Ett sånt bolån gör en rikare. :blush::sunglasses:
Ett vanligt bolån gör en fattigare (förutom fram tills dagen man säljer bostaden, förhoppningsvis då med vinst)

Absolut. Det är bara att köra. Alla incitament är inställda så att vi ska låna så mycket vi kan. Annars hade räntorna varit högre och kraven fler.

Varför är just utdelning så viktigt? Varför inte enbart köpa index?

Kolla gärna detta avsnitt som handlar precis det om detta. Vad är bäst? Amortera, investera och spara eller t.o.m. låna?