Belåna hus för hjälpa barn med lägenhet

Dottern som just nu pluggar kommer att inom ett par år vilja skaffa en lägenhet. Hon har ca 600 000 kr till kontantinsatsen men lägenheter i Stockholmsområdet är tyvärr dyra. När man går in och tittar på nätet hos olika låneinstitut för att få en uppfattning om hur mycket man får låna om man har en lön på ca 28000kr så får man låna runt 1,4 miljoner. Det kan ju vara så att hon får börja med ett vikariat och då lär hon inte få lån alls.

Till min fundering:
Funderar på att ta mer lån på vårt hus för köp av lägenhet till dottern. (Huset är värderat till ca 6000 000 kr och vi har lån på 1 305 000).Tanken är att min dotter betalar räntan och även amortering till mig. Så fort hon sen får en tillsvidare anställning så får hon ta eget lån och då betala tillbaks till mig. Sen kan nästa barn (har tre) när det är dags göra på samma sätt. Är det någon som har någon erfarenhet av att göra så?

Nackdelar:

1. Jag behöver ta ut fler pantbrev vilket blir en betydande kostnad (ca 37 000kr) vilket såklart känns surt. En fördel dock då huset ska säljas.
  2. Dotter får inte en tillsvidare anställning så hon kan aldrig ta ett eget lån och betala tillbaks.
  3. Kan man visa för mäklare att man har pengar till lägenhetsköp. Det är ju inte ett lånelöfte.

Ett alternativ som har sina avigsidor är att du går in som delägare i lägenheten och står för lånet. Lite osäker på hur banken ser på det om du inte ska bo där, men upplever att det verkar funka i vissa fall.

Tack för svar. Har tittat på det också. Jag har dock bolån hos Stabelo (via Avanza) och om jag förstod dem rätt när jag ringde så fick jag bara lån för den bostad där jag var folkbokförd. Men jag får kolla upp om det är möjligt hos andra banker. Kan banker vara kinkiga på att dottern är delägare med 10% om hon bara har vikariat? (Hon har lagt in kontantinsatsen) Kräver de att hon har tills vidare anställning? skulle ha vikarDet är inget akut just nu men den dagen man står där så är det bra att veta en del så att det blir så bra som möjligt. Och när man väl börjat fundera så…

Wow, det är mer än vad jag hade vid första lägenhetsköpet i Sthlm!

Den vanliga lösningen, som flera bekanta använder, är att förälder blir medlånetagare. Det funkar alltid.

Jag har aldrig hört en bank som inte tillåter att vara medlånetagare. Om Stabelo inte vill det hade jag bytt bank. Alla andra banker tillåter det såvitt jag vet (se t.ex. Hjälp ditt barn köpa första bostaden | Guide | Skandia “Det är viktigt att känna till att du som förälder tar lånet på samma villkor som ditt barn, oavsett om medlåntagaren ska bo i bostaden eller inte

1 gillning

Instämmer! Ska kolla med andra banker. Bra att veta vad som gäller den dag det är dags för lån.Ungdomarna får ju inte låna så mycket.

Låt barnet ta lån och du och partnern står som medlåntagare.

När du utökar lånet på ditt egna boende ska du inte säga att du ska finansiera en annan lägenhet. Säg att du ska renovera upp någonting, att du ska sätta upp solceller, byta el/värmesystem eller dyl.

Vilken fin tanke! Jag har gjort motsvarande för min son (både gått in med kontanter och blivit medlåntagare). Min erfarenhet är att det kan ta längre tid än man tror innan barnet själv kan stå själva på lånen. I ditt fall så har du flera barn du vill ge samma möjlighet, men om första barnet inte får egna lån så är du fast med lånet och kan kanske inte hjälpa dina andra barn (beroende på livssituation just då (tex. ålder, arbetslöshet, sjukdom etc).

Om jag vore du skulle jag inte erbjuda mig att bli delägare i lägenheten. Jag tror att det är viktigt att de känner att lägenheten är deras eget ansvar.

Du borde kunna gå in som medlåntagare i ett lån på hennes lägenhet. Det kan vara ett enklare sätt (även om du riskerar att bli fast med det om hon inte får en fast anställning). Nackdelen är att du då är fullt ut ansvarig för lånet så risken ökar för dig.

Oavsett vilken väg du väljer, se till att skriva papper på vad ni har kommit överens om så att det inte blir problem framöver.

Tveksamt om jag är till så mkt hjälp känner jag nu, men jag vill i alla fall dela med mig av mina erfarenheter.

1 gillning

Det är absolut inga problem att få tag på en lägenhet i Stockholmsområdet för under två miljoner. Du kan få tag i en under en och en halv miljon också (då pratar jag inte om mitt i ett no-go-område) typ 20-25 minuter bort från stan med pendeltåget. Om det dock handlar om någonting mer centralt så blir det såklart nödvändigt att få hjälp på något sätt.

Ville bara flika in detta. Fick uppfattningen av att du menade att hon inte skulle kunna få tag i någon lägenhet utan din hjälp.

Om din dotter har 600 000 som jag mellan raderna läser inte endast kommer från hennes eget arbete, har hon redan fått enorm hjälp till första lgh. Att då inte låta henne själva styra upp sitt liv såpass att hon får ta lånet själv kommer sannolikt att göra att hon inte lär sig att ta hand om sig själv. Det kommer även att förlänga tiden det tar för henne att bli självständig.

2 gillningar

Såklart handlar det om att kunna köpa en första lägenhet i någon förort till Stockholm då något mer centralt inte är realistiskt. Problemet kan ju vara att det inte går att få lån för henne själv om hon bara får vikariat till att börja med. Då kan det ju bli att hon inte får möjlighet att ens flytta hemifrån (och då blir hon inte så självständig). Lite surt när man har en bra kontantinsats (fondespar från mig, farfar+ mycket jobb från dottern). Omformulerar frågan: Har någon varit med om att man kan få lån om man har vikariat om en förälder står med som medlåntagare?

Målet för dottern får väl helt enkelt bli att inte få vikariat. Spelar ingen roll om jobbet är tråkigt eller om det inte är hetaste arbetsgivaren. Det går snabbt att levla upp sen när man väl har ett jobb. Speciellt när man byter arbetsgivare.

1 gillning

Tänker att det viktigaste i detta läget är att det är tydligt (nedskrivet) vad som blir överenskommet så att det inte blir tjafs i framtiden.