Har köpt bostadsrätt till min dotter, som jag äger till 90% och hon 10%.
Hon studerar kommer inte kunna få lån.
Tanken är att hon självklart skall få äga denna till 100% i framtiden.
Det handlar i grunden att ge henne en bra start med lägre kostnader, men även att inte låsa allt av hennes kapital i bostaden, skapa mer flexibilitet. Låta 50% investeras i global index med låg avgift med stor sannolikhet till bra avkastning på ca 10 år.
Min ekonomi är så pass bra att jag inte märker av denna kostnad på ett betydande sätt om jag betalar hela hennes bostad nu. Jag kommer ändå betala räntorna på 50% skuldsättning.
Hon kommer ändå ärva alla mina tillgångar för eller senare.
Beror lite på henne samt din syn på vad som är sund ekonomi. Om en person med tendens till “slösa”-personlighet ges tillgång till stora summor kan det i min erfarenhet vara kontraproduktivt. Tenderar din dotter att falla i den kategorin kan det tala för att låsa pengar i en tillgång som visserligen gynnar henne men där du kan skjuta på överföringen I några år till. Rätt mkt personlig mognad kan ske på säg 5 år.
Det är en bra tanke att bedöma “slöserimentaliteten” inför mitt val, för mig är det lite av en tankevurpa att tro att det är smart att låsa hela kapitalet i bostaden.
Vill att hon skall vara medveten om att jag ger henne pengar nu men även investering för framtiden.
Men då det är mer frestande att då sprida riskerna även i indexfonder långsiktigt, jag tar lånet så länge alternativkostnaden är lägre.
Mycket av mitt sparande och arbete handlar om att hon skall få ärva allt jag äger och blir Fire på riktigt utan att leva på någon marginal.
Jag hade valt att låna 50% på lägenheten och investerat resten. Om du investerar i hennes namn eller i ditt eget är helt beroende på hur hon i nuläget kan hantera pengar.
Jag antar att hon tar studielån, eller betalar du allt även där?
Tar hon inget studielån utan lever på “månadspeng” från dig så har hon ju i realiteten litet eller inget begrepp om pengars värde då alla “inkomster” mer eller mindre kommer ramlandes från himlen.
Men tar hon studielån så tvingas hon lära sig leva på den summan löpande under studierna och blir därmed mycket bättre rustad för att klara av att framöver självständigt hantera större belopp utan att låta pengarna obetänkt rinna mellan fingrarna
Hon tar enbart bidragsdelen för att inte ha någon sur återbetalning.
Men jag skjuter till pengar varje månad samt att hon arbetar på timmar.
Det finns inget överflöd men tillräckligt så hon klarar sig.
För många yngre är det extremt tufft idag, frågan om man ska investera i hennes eller mitt namn kan diskuteras.
Men jag har valt det senare och jag lutar åt att undvika låsa in kapital i bostaden.
CSN är inte en sur återbetalning, det har historiskt varit det mest fördelaktiga lånen du kan ta. Det ekonomiskt smartaste är att du låter ditt barn lära sig att sköta sin egna ekonomi, genom att du guidar åt rätt håll, istället för att du står för hennes utgifter.
Jag var själv ung student nyligen och nej det är inte “extremt tufft”. Rättar man sig efter sin inkomst som student med CSN så kan man ha de hur gött som helst.
Jag är för att hjälpa till med (grundplåt till) bostad. Men ser ingen anledning att kratta manegen så till den grad att man hjälper med både sparande, bostad och löpande kostnader. Hon är väl ingen bebis? Låt en vuxen människa klura ut hur hon ska ordna sitt eget uppehälle!