Belåning av bostadsrätt

Jag har en bostadsrätt som förvärvats med egna medel. Nu söker jag en långivare som jag kan vända mig till för att belåna bostadsrätten, för att på så sätt möjliggöra nya förvärv.

Bostadsrätten består av ett hotellrum (ja, det är sålt och köpt som en “bostadsrätt”, det stämmer) på ett tiotal kvadratmeter, hyrs ut av hotellet när jag inte nyttjar det själv, och såldes till mig för ca 200k.

Alla banker jag har varit i kontakt med har nekat belåning. Även Bluestep och Nordax. Skälen är varierande, men bland annat relaterade till marknadsvärdet, storleken och att bostadsrätten inte tjänar som min folkbokföringsadress.

Existerar det någon långivare som kan tänka sig att erbjuda belåning på denna typ av bostadsrätt?

Du äger nog inte en bostadsrätt, tror inte att det är lagligt att upplåta en bostadsrätt utan eget kök, och som inte är en permanentbostad. Finns det en bostadsrättsförening? Vem köpte du “bostadsrätten” av?

Antagligen har du något upplägg med nyttjanderätt av ett hotellrum men som inte är en bostadsrätt, det är därför alla banker säger nej. Hur ser kontraktet ut? Vad händer med dina 200 000 kr om hotellet går i konkurs?

Ett alternativ är att starta ett aktiebolag och sälja “bostadsrätten” till företaget, och sen gå till en bank och fråga om ett företagslån. Men de kommer garanterat inte bli ett billigt lån (10%+), och de kommer vilja ha pant från dig personligen, inte bara företaget.

1 gillning

Något i upplägget (om det inte är något med din ekonomi?) gör uppenbarligen att bankerna tycker att det låter skumt. Men ett sånt här upplägg är väl inte jätteovanligt, iaf inte på semesterorter. Kan de uppfatta att du köpt kontant och nu vill låna som ett försök till penningtvätt?

Jag tror att det är där du måste gräva: vad skulle banken behöva för att se detta som en trygg affär. Är det något du kan åtgärda?

Låter som en deal vi nästan nappade på i Linköping, vet inte om räddningen var att mäklaren var så otroligt förvirrad så vi tillslut drog tillbaka vårt bud och backade. MEN priset på den 10-kvadratarn låg på runt 800K.
Så små rum får enligt lag inte räknas som bostad och man får heller inte folkbokföra sig där.
Bästa rådet jag kan ge är nog att släppa den tanken, antingen försöka sälja vidare eller börja från början och skrapa ihop medel till att köpa nästa investering istället.

Ett hotellrum utan kök eller pentry kan aldrig vara en bostadsrätt.

Banken behöver inte tycka att upplägget är skumt på något sätt. Rummet är dock fullständigt omöjligt att belåna som bostadsrätt.

Jag misstänker att upplägget är en ekonomisk förening och att frågeställaren köpt en del i föreningen som kopplats till rummet. Upplägget liknar en bostadsrätt, men är ändå inte detta.

Problemet är att de flesta banker är ointresserade av “udda upplägg”. Varför lägga tid på detta, när man man kan tjäna pengar på “riktiga” bostadsrätter, där det finns upparbetade rutiner?
Tråkigt, men så är det.

Har man en riktigt bra upparbetad bankkontakt är det ändå kanske inte helt omöjligt med ett lån. Räkna med att räntan blir högre än för lån till en bostadsrätt.

Finns gott om kommersiella lokaler som upplåtits med bostadsrätt. Allt från butiks- och kontors- till lagerlokaler.

Dock kan man man aldrig få ett bolån för att t.ex köpa en lagerbyggnad eller butik.

Så skulle hellre säga att det är en riktig bostadsrätt men inte en riktig permanentbostad.

Jag har själv varit inblandad i ett par sådana projekt. I båda fallen gällde det en nybyggnad av en industrifastighet där man som företag fick köpa in sig som företag med ett eller flera fack. Upplägget var en ekonomisk förening med köp av en eller flera andelar.

Populärt sett kallas detta bostadsrätt. Detta är givetvis helt fel ur juridisk synpunkt. Ett sådant upplägg kan aldrig beviljas ett bolån, eftersom industrilokaler och hotell inte är bostadsrätter i juridisk mening. Tro mig, efter alla år i bank kan jag juridiken väl.

I förekommande fall var det pantsättning av andelen i den föreningen som var aktuell. Handläggningen påminner därför starkt om ett bostadsrättslån. Att prata om pantsättning av en bostadsrätt är däremot fel. Man bor ju inte i en industrlokal.

Frågeställaren kan därför inte, upprepar inte, få ett bostadsrättslån. Hen kan därför heller inte få något lån i en nishbank, eftersom nishbanker som Bluestep och Avanza med flera inte jobbar med företagslån.

Men, som jag skrev ovan. Även om hen inte är företagare är det inte helt omöjligt att det går att fixa ett lån med en bra bankkontakt.

1 gillning