Min fråga är helt enkelt vilka banker ni känner till som accepterar ett upplägg där man äger en bostadsrätt som man med bostadsrättsföreningens goda minne och skrivet avtal hyr ut i andra hand på lång horisont. (i mitt fall till inom familjen)
Har i dag ett lån på ca 35% av bostadsrättens värde. 860 000 av ca 2 500 000 kr. Min finansiella situation är bra och ska inte vara ett hinder för långivaren, om man inte har regler som generellt inte tillåter upplägget.
Tog kontakt med SBAB för att se om jag kan få ner räntan, men då framkom det att man måste vara skriven på bostadrättens adress för att vara aktuell som kund hos dem. Det verkar vara det vanligaste. Men uppenbart inte ett krav då jag har ett lån idag.
Så därmed är då frågan vilka banker ni därute känner till som ger / är intresserade av att ta över lån i min situation.
Naturligtvis är det bara aktuellt med de som har bättre räntevilkor än min nuvarande, som på 3 månadersräntan kan prestera en ränta på 1,44%. De kan också erbjuda en 2 årig ränta på 1,25%.
Sannolikt är det så att alla banker som erbjuder låga fasta bolåneräntor har regler av olika slag som innebär att alla “särskilda omständigheter” gör att man diskvalificerar sig från att bli kund där, oberoende av hur bra ekonomi man har och hur låg risken är. Du är därmed sannolikt hänvisad till storbanker med högre ränta och “rådgivning” som möjliggör en mer individuell bedömning. Sedan kan det ju gå att få hygglig ränta även där. Jag är dock inte helt säker på exakt hur man ska agera för att få en låg ränta via storbanker. Jag har en känsla av att de som stoltserar med att ha fått en riktigt bra ränta hos storbanker ofta döljer att de samtidigt köper en rad andra dyra tjänster via samma bank eller har andra omständigheter som inte är normala.
Jag tycker inte att 1,25 låter dåligt sett till ovanstående. Det kan säkert gå att få ner marginellt men att komma ner till riktigt låga nivåer lär du inte göra utan vidare.