Vet inte om detta ens är möjligt men har en fundering gällande detta.
Jag tänker ett scenario där en privat finansiär investerar i ett bostadsköp.
Så här tänker jag, jag tar ett exempel då det är lättare att förstå:
Jag och min sambo vill köpa en bostadsrätt i Stockholm och hittar en som kostar 6 500 000 kr.
Vi skulle då vilja att en privat finansiär lägger in 3 250 000 kr (alltså 50% av köpeskillingen).
Jag tänker att man skriver ett avtal där detta blir som ett lån men att finansiären får del av den eventuella vinst som blir vid en försäljning (utan att behöva betala vinstskatt, den tar vi). Vilket ger en bra finansiering. I avtalet ska det även finnas med att finansiären inte kan påverka när en försäljning måste ske eller har rätten att kräva tillbaka pengarna innan en försäljning är gjord.
Däremot är detta tänkt som ett lån så vid en förlust ska fortfarande den totala “lånade” summan (3 250 000 kr) återbetalas till finansiären.
I avtalet ska det även finnas med att finansiären inte kan påverka när en försäljning måste ske eller har rätten att kräva tillbaka pengarna innan en försäljning är gjord.
Varför skulle någon låna dig flera miljoner utan att kunna få tillbaka dem när finansiären själv behöver dem. Du kanske inte säljer din bostad förrän efter finansiärens bortgång.
Jag tolkar ditt resonemang som att ingen ränta ska betalas. Det betyder att finansiären riskerar att få 0 kr i avkastning trots dåliga villkor.
Varför skulle finansiären låna pengar till dig istället för att placera dem på börsen? Det är ju trots allt främst de senaste 20 åren som bostadspriserna har rusat i Sverige.
Menar han Crownfunding?
En investerare 3 250 000 SEK har inte rätt att stämma försäljning och kräver ingenting. Det är inte olagligt utan overkligt. Jag ska gratulera dig om du kan hitta en investerare/någon vill skriva ett avtal med dig.
Undrar om inte Skatteverket skulle ha synpunkter på ett dylikt upplägg och jämställa vinsten med ränta (och därmed skattepliktig), vinsten är ju en kompensation för att man lånat ut pengarna. Det vanligaste är ju att man betalar ränta en gång i månaden eller en gång om året men det finns inget som hindrar att man betalar ut räntan när lånet förfaller.