Belåning av globalfond

Jag tycker att ett bolån är lite väsensskilt mot t.ex. en värdepapperskredit, av nedan skäl.

Bolånet kan inte utsättas för margin call så länge räntebetalningarna sköts.
Lägre risk i och med detta.

Sparkonton med insättningsgaranti (speciellt bundna, typ 3mån) ligger mycket nära bolåneräntornas nivåer och de rör sig väldigt lika upp och ner.
Tar jag mitt eget bolån som exempel skulle jag för tillfället spara 140kr per månad och miljon kr i bolån om jag amorterade istället för att ha ett rörligt sparkonto med insättningsgaranti.

Anta att jag kan lägga några procent av det kapitalet i t.ex. aktieindexfonder utan att öka risken så mycket så sparar jag ingenting på att amortera och har fortfarande lägre risk i min ekonomi.

Dessutom kan det vara svårt att låna mer på bostaden som pensionär och likviditeten blir lidande och risken högre om man amorterar bort allt.
Se även denna tråd.

Om man amorterar på bolånet tar man bort en enda risk - att inte kunna betala räntan på bolånet.

Om motsvarande belopp istället läggs på t.ex. ett högräntesparkonto med insättningsgaranti så blir räntenettot marginellt lägre men en oändlig mängd andra risker och möjligheter i ekonomin och livet kan mötas med den ökade likviditeten.

Jag ser på det som en väldigt billig och totaltäckande försäkring.

2 gillningar