Belåning och kursfall

6 gillningar

Tänkte vara lite djävulens advokat nu.

Omxspi från topp till nu är -17%. 21% uppgång krävs för att nå dit igen. Skulle detta ske inom ett år så är 7% ränta som dessutom är avdragsgill inte så farligt.

Formeln för att bli överbelånad är :

1 - (belåningsgrad/belåningsvärde)

T ex

Du har 1m och lånar 1m
Belåningsgrad 2m investerat / 1m eget kapital =0,5
Belåningsvärde fond 80%

1-(0,5/0,8) = 0,375

Skulle börsen gå ner 37,5% härifrån så blir du wiped out.

Att snacka om belåning på 8-12 % som risk är bara larvigt.

1 gillning

Så du tror inte börsen kan gå ner 37,5%, är det så du menar?

Jag tycker primärt att 8-12% i ränta kostar mer än det smakar eftersom det över längre tid motsvarar vad börsen beräknas generera. Att låna till 2% ränta har jag bra mycket lättare att förstå.

Men, förklara gärna om jag missuppfattat.

2 gillningar

Jag tror att du läste lite fel. Som jag läste @HarryH skrev han om belåningsgrad 8 - 12%, och menade att med så låg belåningsgrad är risken att bli överbelånad försumbar.

Medan beräkningsexemplet visar att om man är belånad till med 50%, så behöver börsen gå ned 37.5% för att man skall hamna över tillåten gräns på 80% belåning. Jag läste inte in någon värdering hurivida det är riskfyllt eller inte.

1 gillning

Att bli överbelånad är inte samma sak som att bli ”wiped out”, men det går snabbt mellan överbelåning och utradering. Säg att börsen går ner 40% i ditt exempel. Då har du 1 200 000 kr och en skuld på 1 000 000 kr = 83% belåningsgrad. Banken kommer tvinga dig att sälja för 200 000 kr så att du har 1 000 000 kr och en skuld på 800 000 kr = 80%.

Men risken med låg belåning är ändå rätt överskattad:

10% belåning - börsen måste gå ner 87,5% för att bli överbelånad, och 90% för att permanent förlora allt (allt tvångsförsäljs)
20% belåning - 75% för överbelåning och 80% för att förlora allt.

Skillnaden mellan -87,5% och -90% kan kännas liten, men på grund av hur procent fungerar så är -90% samma sak som en nedgång på -87,5% följt av nedgång på -20% vilket känns extremt osannolikt.

1 gillning

Aha, det ”mäjkar mer sänz” - tack!

1 gillning

Kräver de bara 20% marginal på belåning i Sverige? Jag tror mitt margin account på IBKR kräver 50%. Om man läser det finstilta så förbehåller de sig också rätten att öka marginalkravet över det baserat på deras riskanalys. Man kan alltså realistiskt räkna med att precis när du behöver den där marginalen så ökar kraven…

Jag har behövt sälja pga överbelåning. Har aldrig varit med om att det gått ner såhär mycket tidigare. Låg på ca 50% belåningsgrad tidigare på två konton. Ligger nu på 67% resp 56% nu. Men har också behövt halvera mitt belåningsbeloppför att inte bli överbelånad. Ligger back 2,5mkr nu sen årsskiftet🫠

3 gillningar

Kraftiga kursrörelser ger att belåningsvärdet kan sänkas från 80% till 60% eller 40%. Brukar hända vid enskilda aktier som är i diverse kriser, vet dock inte hur vanligt det är med fonder. Orsakar tvångsförsäljning även om du själv inte är på obestånd.

1 gillning

På Montrose är det hårda bud som gäller:

Notera att belåningsgraderna för respektive värdepapper närsomhelst kan ändras eller helt tas bort av Carnegie och att något meddelande om ändrad belåningsgrad inte skickas till kunden. Kunden är själv ansvarig för att hålla sig uppdaterad kring gällande belåningsgrader.

Nordnet och Avanza kan ändra reglerna för belåningen med någon månads varsel, så att man blir överbelånad även om belåningsgraderna i sig är oförändrade.

Detsamma gäller Degiro, där man man dessutom ofta kan känna sig nödgad att förhandsallokera kapital för att få en någorlunda vettig ränta, och då har man i praktiken mindre än en månad på sig att hosta upp pengar.

1 gillning

Hur många skulle erkänna att man är överbelånade, kursfall och du får välja med att sälja och realisera förlust eller trycka in eget kapitalt.

Jag har varnat för att investera med lånade pengar, lyssna!

3 gillningar

Ok.

Men att låna till 1,99% och ha 10% belåning (max) i portföljen kan generera en större snöboll.

Riskfritt? Nej.

Detta skall man då kanske eventuellt vänta ut de här 90 dagarna som Trumpen har gett, därefter se hur marknaden agerar. Om allt dyker ner med 20-40 %, kanske man kan belåna då och ha en hävstång när det åker uppåt.

Absolut. Det kommer med risker. Men, ibland kan det gynna att ta risker också.

3 gillningar

Ja alltså, samtliga Sveriges soffliggare kör ju med cirka 15% inbyggd belåning i AP7 Såfa redan idag. Bara det att det inte syns/känns så när det sköts internt i fonden.

Har man decenniers sparhorisont är det inte fel med högre risk. Men visst är den hypotetiska risken alltid att börsen går till 0.

2 gillningar

Exakt.

Det är ju det som speglar in i detta, beroende på sparhorisont och smärtgräns.

Tål du som individ att leva med lite risk? Belåna portföljen minimalt och låt portföljen växa lite grann.

Tål du inte? Fortsätt spara traditionellt.

Jag funderar på att belåna med ca 10%, få ut ca 25 000 sek och köpa på mig nya månadsutdelande aktier/ etf:er som ger ca 6% avkastning.

Inte för att jag måste, men mest för att öka på portföljens storlek.

1 gillning