Beräkna avbetalning av belåning

Hej

Har en period haft belåning på mina fonder på Avanza men känner nu att jag vill betala av lånet för att komma under gränsen för 0% ränta. Finns det någon smidig kalkylator på nätet för att göra det (eller behöver jag damma av gymnasiematten :wink: ).

Förutsättningarna är att jag gör ett månadssparande varje månad i fonderna och samtidigt kommer att betala av en del av lånet. Hur ska jag tänka för att få med fondköpen i kalkylen?

Tacksam för svar!

Har tänkt efter lite själv och insett att det månadssparande jag har (3500) nog kan anses vara i “felmarginalen” då värdet med stor sannolikhet kommer att svänga med mer från månad till månad. Så utan spåkula lär det nog vara meningslöst att ta med det i beräkningen. Eller tänker jag fel?

Hej Fredrik,

Eftersom det helt beror på din portfölj och vilka fonder du äger är det inte helt lätt att räkna ut. Olika fonder har också olika belåningsgrader osv.

Som tur så går det att se på ett hyfsat enkelt sätt på Avanza’s webbsida.

1. Välja "Min ekonomi", Översikt på ISK-kontot som du belånar
Och då står det i rutan till vänster:

Belåningsvärde (Kreditlimit 1 000 000,00 SEK) …

Superränta:

• 0% ränta upp till: xAAAAx SEK
    • 1,44% ränta upp till: xBBBBx SEK (etc).

… och då är det xAAAAx som gäller som maxgräns för 0% belåning.

… men om du vill fortsätta spara samtidigt som avbetala lånet är det lite klurigare att räkna ut. Det går inte att enkelt lösa med en fast del av din månadssparande för att veta när man kommer komma i mål. 0%-belåning-gränsen påverkas mycket mera av hur mycket dina fonder har ökat eller minskat i värde från dag till dag. Jag skulle göra det enkelt och bara bestämma ett viss fast belopp (typ 500 SEK?) som du använder för att avbetala istället för att investera. Och sedan ha lite koll när man närmar sig gränsen.

Om du bara har fonder som ingår i superräntan och inget annat blir det enklare att räkna ut. I så fall kommer max lånebeloppet öka med 10% av värdet som du investerar. 350 SEK för varje 3500 SEK som du investerar. Själv har jag typ 55% av min portfölj som superränta-fonder. Skulle jag månadsspara 3500 SEK så skulle mitt max-lånebelopp öka med 0,550,103500 SEK = 192,5 SEK istället.

Jag hade gjort det i en enda transaktion. Antingen sälja av fonder eller sätta en hel insättning på avbetalningen. Du har ju valt att du vill ha den nya belåningsgraden, varför vänta?