Jag visste inte att räntan som jag betalar för belåning av mina fonder är en avdrag, dvs dras från skatt som man måste betala.
Vad är nackdelar med att belåna på ett nivå där räntan som jag betalar är på samma nivå av min “Statlig inkomstskatt på kapitalinkomster” som i mitt fall är skatt på ISK? Det känns man får låna kostnadsfri.
Förstår jag rätt att det är 100% av räntan som bli avdragen?
Javisst jag är medvete att det finns en risk med belåning vid bear market eller en kris som i 2008.
Räntan räknas som en utgift i inkomstslaget kapital. Det betyder att du får tillbaka 30% av räntan.
Så här:
Du har aktier i en aktiedepå. Du får 1000 kr i aktieutdelning. Det räknas som 1000 kr inkomst i inkomstslaget kapital. Du betalar 30% skatt på inkomst av kapital, så du skattar 300 kr.
Men du har också haft ett lån där du betalat 600 kr i ränta. Det räknas som 600 kr utgift i inkomstslaget kapital. Så du gör ett avdrag. 1000 kr - 600 kr = 400 kr.
Resultatet är att du har haft en inkomst av kapital på 400 kr. Du betalar 30% skatt på denna inkomsten, alltså 120 kr. Som du ser så sparade du 180 kr på skatten, alltså 30% av 600 kr.
Jag använde en aktiedepå för att exemplet skulle bli tydligt. En ISK schablonbeskattas ju, men principen är densamma. På ISK räknar man istället fram en schablonintäkt, och det är den intäkten som räknas som inkomst av kapital.
Ah, javisst! Tack för förklaring. 30% rabatt är bra i alla fall. Det innebär om jag ska upp en räntenivå i Avanza, jag kommer att betala ungefär 2.1% istället än 3%.
“Ränteavdrag” är faktiskt en annan mekanism än “utgift i inkomstslaget kapital”. I första hand räknar man mot inkomst i inkomstslaget kapital. Där finns inget tak.
Om du har större utgifter än inkomster, det är då ränteavdraget blir aktuellt. Då får man nämligen dra av mot inkomst av tjänst. Där finns det ett tak.