Den tar dock inte hänsyn till det faktum att man förmodligen kommer att spendera mer under de första åren som pensionär, och omvänt att man förmodligen kommer att spendera betydligt mindre pengar när man passerat säg 80.
Är det någon av er som har någon vettig beräkningsmodell som även tar hänsyn till att ens konsumtionsmönster ändras med åren som pensionär?
Omöjlig fråga att svara på. Utgå ifrån vad du kostar idag och lägg till och dra ifrån utifrån dina egna förutsättningar.
Helt allmänt föredrar jag att se till att jag är billig i drift snarare än att öka inkomst eller pension. Är du billig i drift kan du göra vad du vill utan att vara så beroende av skatter och pengar in.
Som @nhb är inne på så blir detta väldigt individuellt.
Jag hjälpte mina föräldrar med en beräkning i excel för ett tag sedan kring just att dom ska gå i pension och hur deras konsumtionsmönster “bör” se ut i framtiden.
Skrev sedan in alla tjänstepensioner med uttagstid och startdatum samt allmänna pensionen, tog även in allt privata kapital och sedan va det bara att börja ställa upp det.
Det första du bör göra är att beräkna en ungefärlig summa du kommer konsumera, både passivt och aktivt, varje månad. Det är ingen lätt uppgift, men blir nog svårt att få det rätt annars.
Sedan börja pilla med tjänstepensionen och se hur du kan göra med alla uttag för att fylla upp till summan du behöver och om du eventuellt kommer behöva fylla upp med privat pensionssparande tills allmänna pensionen kommer igång. Allt detta beror på hur tidigt du vill gå i pension
Jag tycker iaf att man fick en otroligt bra översyn om man ställde upp det själv i excel, något som mina föräldrar uppskattade otroligt mycket då dom också fick en större förståelse för hur pensionen ser ut och hur man kan laborera med den
Planera för att leva fullt ut tills du beräknas dö, typ vid 85. 70 år ju det nya 50
Håller med föregående. Det är svårt att räkna på. Jag räknade på boende, mat, mobil/tv, försäkringar, bil och övrigt. Hamnade då på ca 17 tkr för 2 pers och månad.
Sen la jag till resor flera gånger om året, utemat, trolig hjälp till barnen då och då mm.
Jag planerar ju inte att leva mindre eller billigare som pensionär. Det som blir billigare än nu är ju att barnen är utflyttade och allt jobb-relaterat försvinner. Däremot ökar ju resor och annat som normalt bara hör semestern till och förhoppningsvis ett aktivt vardagsliv som även det kostar mer än idag (föreningar och annat).