Min uppfattning är att många förväntar sig behöva/acceptera mindre som ”pensionär” än när man jobbar. Men vad säger att ditt äldre jag skulle nöja sig med mindre?
Är det snarare inte tvärtom, att kostnaderna stiger vid pension, tex pga av;
att man blir mer bekväm
livsstilsinflation
större behov & utbud av stöd-, vård-, och hälsotjänster samt
Jag är också förvånad över det konsensus som tycks råda på Rika Tillsammans om att det är billigt att vara gammal och att man ändå inte har något vettigt att lägga pengarna på.
I min verklighetsbubbla har den ena föräldern hamnat i svindyrt äldreboende, för något annat finns inte att välja på, medan den andre är kvar själv i villan, livsverket. Det har ju inte direkt blivit billigare. Det går runt, men marginalerna har minskat.
Om man behöver hjälp exempelvis med att duscha behöver man ta ställning till om det räcker att duscha en gång i veckan, eller om man vill lyxa till det och köpa ytterligare tjänster flera gånger i veckan. Jag ser med fasa fram emot att sitta och lukta illa de sista åren av mitt liv. När kroppen börjar krångla kan dessutom behovet av att duscha snarast öka än minska.
Med risk för att väcka vrede hos vissa anser jag dessutom att den personal som tar hand om mina föräldrar är av starkt varierande kvalitet. Det är ett jäkla spring med folk som inte kan passa tiderna eller ens dyker upp, som saknar talang och inte bryr sig om basala hygienrutiner trots att den de tar hand om är skör, personal som inte kan kommunicera ordentligt, och del verkar rent av låtsasjobba och tro att det inte märks.
Jag önskar att jag kommer ha tillräckligt med pengar så att jag har råd att ha handplockad personal som kommer att ta hand om mig i stället för några som blivit anvisade “ett enkelt jobb”.
Var gäller mer roliga saker ser jag inte att kostnaderna skulle sjunka särskilt mycket bara för att man blir gammal. Det är klart att man kanske kan dra ner på kostnaderna som gammal, men man kan ju dra ner på kostnaderna även som yngre om det behövs.
Sen jag slutade jobba har utgifterna minskat med 88% (och inkomsterna med 100%)
Tror de beror på ens föreställning, om man tror att livet är bättre om man betalar 35 kr för vattenflaskan istället för att dricka ur kranen för ören, då är de bra spara så mycket de går
Finns det inte högkostnadsskydd för äldreboenden där din förälder bor? Min pappa bodde på ett nybyggt boende i ett “finare” område sina sista år och det var inte svindyrt.
Jag tänker mest att mina kostnader kommer att minska eftersom min största utgiftspost kommer att försvinna helt. Alltså sparandet.
De pengarna jag har sparade ska användas när jag blir pensionär så då finns det ingen anledning att fortsätta spara.
Tänker också att mina bilkostnader blir lägre som pensionär. Jag åker några mil om dagen till jobbet och byter till ny bil vart fjärde år. Resor till jobbet försvinner och vi kan byta bil mera sällan eller köpa bil som är nästan ny istället för helt ny när vi byter.
Min erfarenhet är också att pensionärers matkostnader ofta minskar.
Jag är inte insatt i detaljerna, men tydligen är det något problem med bostadsbidraget om man har mer än 100.000 kr på banken. En summa som inte är så konstigt att ha på banken om man fortfarande trots allt är villaägare, även om man inte längre bor kvar i villan man är delägare i.
Beror ju såklart på vilket ålder man är i, men för de flesta i yrkesverksam ålder är klart att man har mindre kostnader som pensionär eftersom man har alla stora kostnadsposter såsom barn, bostad och pensionssparande bakom sig. Det finns ju dock någon peak earnings där ungefär i samband med att barnen lämnat boet vid kanske ~50, men då passar många på att unna sig att göra saker som de ”inte kunde” göra med barn i huset.