Hej jag går i tankarna på att köpa en Renault Zoe och sälja min gamla Kia Rio som är tre år gammal. jag köpte in min Rio för 168 000. Jag har nu sett att man kan köpa in beg Renault Zoe från årsmodell 2021 för cirka 199 000 kr och jag går i tankarna och sälja min Kia till min mamma för 130 000.
De löpande kostnaderna för min Kia Rio är ca 2700 och för Renault Zoe är cirka 1500. Det innebär att jag sparar ungefär 1200 kr i månaden på Zoen om jag kör exakt lika mycket som jag gör idag (jag kör ca 900 km i månaden).
Nu undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av Renault Zoe och till exempel vad det kostar med service ? Är en högljudd inuti när man kör. Finns det några varianter man ska passa sig för och vanliga fel som är dyra reparera?
Jag är intresserad och veta allt om hur det är att äga en Renault Zoe!
Ja absolut, jag glömde skriva att Zoe jag tittar på för 194kkr är med köpt batteri. Men absolut bra att hålla koll på då ett batteri kostar mellan 30-100kkr och dessa bilar är endast cirka 30-40kkr billigare än med köpta batteri.
En bekant skaffade en Zoe för några år sen. Standardvarianten utan extended range. Han fick låna bilar av folk på vintern då han inte tog sig 11 mil utan laddning.
För att försöka komma i närheten av räckvidden som marknadsfördes fick han köra med allt avstängt.
Jag köpte en Zoe för en månad sen. 41 kwh med friköpt batteri och 18700 mil på mätaren. Fick den billigt pga miltalet, slitage etc och har den lite som experiment. Batteriet är mycket bra och räckvidden förvånansvärt bra. 25 mil utan vidare. Har redan kört 200 mil. Finish på vissa prylar är kanske lite svajig i fransk anda men på det stora hela över förväntan. Ladda hemma är en bra idé. Hittills har jag kört utan laddstolpe vilket funkar rätt bra mot förmodan. Du kan messa,för mer detaljer.
Det kanske man eventuellt gör.
Men att sladda runt i snömodd eller ishalka på motorväg med en fransk pluttbil kanske inte hade varit mitt förstahandsval…
Jag har ägt min Zoe sen 2019 och har mest positivt att säga.
Smidig bil att köra både i stan och landsväg.
Vänder på en 5 öring och lätt att fickparkera.
Pendlar ca 10 mil och den resan går att göra även två gånger under vintern med 40 kWh batteriet utan att ladda.
Ligger bra även i snömodd, låg tyngdpunkt och relativt tung bil ihop med antispinn.
Stort plus för att den stödjer 3-fas laddning när du ska ladda hemma.
Min saknar stöd för DC-laddning men går relativt snabbt att ladda på publik AC med typ 2 uttag.
Äter däck men det beror kanske mer på körstil, det är en relativt pigg bil.
Haft ett fel på den inbyggda laddaren så den stod hos ÅF i närmare 6 månader pga. brist på reservdelar. Renault verkar inte prioritera att hålla reservdelar i lager.
Servicen är i mitt tycke ganska dyr med tanke på det lilla som görs.
Mugghållarna är gjorda för fransk cappuccino så räkna inte med att din vanliga termos passar!
Tack för ditt svar. Vet du vad servicen brukar ligga på i kronor?
När din Zoe stod på verkstaden fick du låna en bil kostnadsfritt då? Tänker om det gick på garantin?
Jag har själv haft serviceavtal men vad jag läst på andra forum så burkar servicen normalt ligga på 2 000 -8 000 per år.
Det är årlig service eller 3000 mil på byte av kupéfilter till exempel.
Det blir en dyr stämpel i serviceboken på ett enkelt jobb.
Vart 5:e år ska både 12 v batteriet bytas liksom kylvätskan så då blir det dyrare service.