Från flera olika personer har jag fått höra att franska bilar skulle vara ”allmänt dåliga”. Detta verkar vara någon sorts generell sanning.
Min egen erfarenhet är liten. Jag hyrde en Renault Megane i en vecka. Det var en ok bil och den var bränslesnål. Dacia Duster har jag iofs också kört lite med, om den nu räknas som fransk. En Peugeot SUV har jag också provat. Bilarnas egenskaper var såklart lite olika men helt usla var de ju inte.
Är den generella bilden att franska bilar ”bör undvikas” eller finns det några andra erfarenheter?
Citroën hade ju i många år en del udda speciallösningar, hydropneumatisk fjädring till exempel, vilket nog kan ha bidragit till en viss misstänksamhet mot det märket. Numera tror jag de är rätt “vanliga” dock.
En del handlar väl om “gamla synder”, men förr var det åtminstone en sanning att bilar tillverkade i ett klimat som sällan såg snö inte heller byggdes för att vägarna saltas på vintrarna.
Det finns förmodligen synder från det förflutna när det kommer till franska bilar.
Jag minns att jag i min ungdom satt i en Peugeot 504 i varmt solsken och bilens interiör luktade het plast. Det var äckligt.
Jag har kört en Peugeot 205 för cirka 10 år sedan och den var inte alls tokig. Det var i samband med arbetet, så bilen var en slags lånebil, därav det lite slitna utseende bilen hade.
Äntligen har jag haft en Peugeot Expert som vanlig arbetsbil och det fanns inget att klaga på.
Som en liten kuriosa:
produced by Renault, for use in Mercedes-Benz vehicles
The DLD-416 (or DV6) is a 1.6 L (1560 cc) UK-built version used by Ford, Volvo, PSA, Mini, Suzuki and Mazda.
Har haft franska bilar och tycker att rent allmänt är de bra.
Det beror på vilken utrustningsnivå du väljer men du för mycket för pengarna.
Jag har haft Grand scenic, 7 platser och kört långa resor 200-300 mil på 3 dagar utan problem.
Bra att tänka ang franska bilar är att många modeller utvecklades efter andra världskriget och det behövdes billiga bilar som folk kunde köpa. Därav CV2, R4 etc. De rostade också i Frankrike (men kylskåp kunde också rösta inomhus pga salt i luften. ).
Men de de nya bilar är helt annorlunda. Renault och PSA har utvecklat en del bilar i olika segment.
Jag kör en Dacia kombi som använder äldre generations Renault delar (dvs de är redan beprövad), har inte haft några problem än efter 3,5 år / 6000 mil. Låg bränsleförbrukning och billig service/reservdelar. Är såklart inte världens roligaste körupplevelse och inte mycket digitalt, men köpte den som nybil för 150 000kr med alla tillval som fanns. Tyvärr verkar det att den senaste generationen nu behövde implementera en del digitala säkerhetsassistenter pga lagstiftning vilket har påverkat priser ganska mycket. När vi kollade i slutet av 2023 så var Dacia Duster och Nissan Qashqai med lite kampanjrabatt ganska nära varandra.
Vi kör en peugot 308 som är 10 år gammal. Funkar utmärkt och drar 0.48 på motorväg. Den har väl lika mycket fel som alla andra bilmärken vi haft.
När jag köpte bilen så startade jag en gratis prenumeration på alla bil siter, och laddade ner deras pdf:er för begagnat tester .
Då ser man att alla bilmärken dras med lika mycket problem, förutom toyota. Men peugot är väldigt mycket billigare pga detta gamla rykte.
Så om du tittar på alla begagnat tester så ser du vad du ska undvika på en speciell modell, om du köper begagnat. Tex så tillverkas diesel motorn inte av peugot själva i Peugeot cv 308. De har haft en halvautonoma lösning för växellådan man bör undvika.
Vi har haft en del olika märken: Peugeot, Mercedes, Volvo, Renault, Volkswagen… Och jag brukar säga att alla bilar går sönder, men de franska är i alla fall enkla och billiga att laga och serva i jämförelse.
Ägt ett tiotal franska bilar själv och har därtill erfarenhet av ytterligare ett tiotal inom familjen. Enkelt uttryckt är de en väl bevarad hemlighet. Ryktet om usel kvalitet gör gott då det innebär låga andrahandsvärden och därmed ”mer bil för pengarna” för alla utom möjligtvis första ägaren.
Gällande kvaliteten i sig så går det att skriva spaltmeter men ska försöka hålla det någorlunda kort. Tror grunden till franska bilars rykte utgörs av ”gamla synder”, men detta innefattar inte bara rostproblem utan att franska bilar av tradition varit väldigt tekniktyngda. Det är inte bara en fördom att franska bilar ofta haft de mest udda (avancerade) konstruktionerna. Och som med all ny teknik så innebär detta ofta både en del småstrul och onekligen merjobb när något väl går sönder.
Vi tar ett konkret exempel från 80-talets slut på tre modeller i ungefär samma storlek och med samma syfte:
Volvo 740. Inga udda tekniska lösningar och gott om utrymme under motorhuven. Kan lagas med en skiftnyckel och sådant som finns i boden hemma. Detta gillar svensken.
SAAB 9000. En avgjort modernare bil. Nu börjar det också bli något mer svårmeckat. Många gillar modellen ändå, många inte.
Citroën XM. Ett rymdskepp, med allt vad detta för med sig. Vem vågar ens prova?
Men allt detta var mer påtagligt förr. Nuförtiden, med effektiviseringar, uppköp, och i allmänhet mer likriktade bilar är det mesta ungefär lika bra rent kvalitetsmässigt och franska bilar har sedan länge börjat förlora sin själ. De kan däremot fortfarande vara intressanta köp.
Verkligen?!
Det finns många regioner i Frankrike som använder salt. Finns också massa salt när man bor nära Atlantkusten. Det finns riktiga berg (3000+ m) och vinter i Frankrike. Inte alla i Frankrike får ett medelhavsklimat…
Franska bilar är inte premium märke men de är överallt lika bra som många mainstream märke.
Ofta har franska bilar bra rostbetyg numera.
Lite roligt när många tror att franska bilar är så dåliga men de säljer mycket (Renault-Nissan-Mitsubishi och Stellantis är stora i Europa och i världen) och de är inte Kina bilar som Volvo nu eller helt enkelt döda som SAAB. De måste göra nånting rätt.
Numera ja, precis som jag skrev. På 70-80-talet föll franska och italienska bilar sönder i sina beståndsdelar i nordisk vinter. Morfar körde Renault och pappa Alfa Romeo som envisa dårar och plåten var då som kexchoklad.
Då, förfluten tid allltså och inlägget handlade om att minnet från detta fortfarande påverkar ryktet.
T ex: “En Renault för två. En sitter i och en knuffar på.”
Absolut, renault t.ex. har sedan typ 20 år ett av de bästa rostskydden. Numera är de nog inte, i genomsnitt, sämre än någon annan bil i mittensegmentet där nästan alla franska tillverkare verkar befinna sig.
Tycker att svaren i den här tråden har varit bra. Det verkar tydligt att mycket av franska bilars dåliga rykte är oförtjänt. Det känns också bra att kunna välja europeiska bilar. Volvo är ju inte europeiskt längre och i mellansegmentet är ändå franska bilar ganska vanliga.
Den här typen av fjädring var väl inte särskilt dålig, det tråkiga var bara att det inte fanns något tak för reparationskostnaderna när det gick sönder.
Detsamma gäller väl för luftfjädring idag.
Anledningen till dom höga reparationskostnaderna är bland annat att många mekaniker inte vill ta i franska speciallösningar i och med att det ofta kräver verktyg och kompetens utöver det vanliga.
Det tror jag också, om inte annat för att de är mindre annorlunda nuförtiden.
Däremot köper jag nog hellre Volvo än franskt om man vill ha närproducerat. Även om (majoritets, har själv en liten stek bara på kul)ägaren är kines, så känner jag många av de som utvecklar och bygger bilarna.
Lite strategiskt tänkande gör att jag försöker undvika kinesisktillverkade produkter med ett pris som brukar betraktas som ett långsiktigt (strategiskt) köp. Det gäller även produkter som inte är tillverkade i Kina utan med en stor andel kinesisktillverkade komponenter. I sammanhanget hamnar Volvo på fel sida oavsett vem som jobbar där.
Jag skulle alltid föredra en fransk bil framför en kinesisk.