Som en (tidig) 50-årspresent till mig själv åkte jag med barnen (8 resp 11 år) till Japan i två veckor, en kompis till mig följde också med så priserna är för 2 vuxna och 2 barn. Flygresa, hotell och rail pass gick på ca 100 000:- sen mat, shopping, inträden mm gick på ca 30-40 000:- till (jag har inte räknat vad allt kostade med exakta växelkurser).
För detta fick vi först 3 nätter i Tokyo inklusive en dag på Tokyo Disneyland, tågresa t/r till min kompis familj (där vi även bodde 5 nätter), dagsutflykt till Nagoya, dagsutflykt till Osaka med besök på akvariet, dagsutflykt till Yokohama med besök på nudelmuseum. Vi avslutade med 6 nätter i Tokyo där vi utöver shopping bla besökt flera olika stadsdelar, fina tempel, zoo och Tokyo sky tree. Vi har ätit ute hela tiden (förutom när vi bodde hos min kompis familj), och vi har valt restauranger utifrån vad vi velat äta, det skulle gå att äta billigare och det skulle definitivt gå att äta dyrare också ![]()
Från början hade vi planerat fler museum/aktiviteter men vi planerade om då vi alla och främst barnen kände att vi behövde dra ner på tempot i värmen. Sista 2 dagarna valde vi även att ta taxi till och från utflyktsmål för att barnen skulle orka. Det har varit i snitt 35-36 grader varje dag och trots fläktar, solparaplyer och diverse kylande hjälpmedel så tog det på krafterna ![]()
Jag rekommenderar egentligen inte att åka till Japan/Tokyo i juli månad, men för oss var det den period vi kunde åka där allas scheman synkade. Jag rekommenderar däremot alla att åka till Japan för det är ett fantastiskt land! Det här var en betydligt dyrare resa än vi brukar göra, jag har sparat i närmare 2 år, men det var fantastiskt roligt att visa barnen det land där jag bodde under en period för 30 år sedan.