Jag har en lägenhet i södra Katalonien (Spanien) sedan 15 år. Reser med fru och en handikappad dotter. Fram till pandemin flög vi alltid ner och hyrde bil. Sedan dess har bilhyra blivit så mycket dyrare så vi har åkt bil ner i stället sedan 2021.
Årets resa var 600 mil tur och retur i egen bil. Kostnaden för det kan man räkna på många sätt. Det minsta är bränslekostnaden som var ungefär 10 000 kr. Broavgifter 1200 kr (vi har bropass med rabatt på Öresundsbron). Motorvägsavgifter i Frankrike ungefär 2000 kr.
Övernattningar ca 2000 kr per natt för fyra nätter tur och retur. Hög kostnad då vi är tre vuxna och vill ha lägenhet med kylskåp, parkering och som dessutom är tillgänglig.
Väl på plats i Katalonien så lagade vi mer mat än vi brukar göra. Maten är kanske 20 % billigare än i Sverige. Vi var på restaurang kanske 2-3 gånger per vecka. Kostnad för tre personer ca €60 + vin (€12-€40, ungefär Systembolagspriser men efter restaurangpåslag) . Vi hämtade mat kanske 5 gånger per vecka som kostade €25-30.
Vi bodde i vår lägenhet i 32 dagar. Kostnaden för det är ca 4000 kr i rörlig elkostnad, övriga kostnader är fasta (och höga, men väl värda det), totalt på årsbasis 10 000 + kapitalkostnad för 1,8 MSEK i obelånat lägenhetsvärde.
Så extrakostnader för semester (1 € =12 SEK) = 35 kSEK. Vi hade ätit och hämtat lika mycket mat hemma. Det jag utelämnar är kapitalkostnaden som är allt mellan 0 och 10 % beroende på vem du frågar. Just nu så är den nog i alla fall 2,8 % då jag får 4% på bankkonto med insättningsgaranti. Kostnaden för lägenheten är min bästa utgift som jag kommer att betala med glädje så länge som jag orkar resa dit. Dessutom är jag där åtminstone fyra veckor till per år…
Tillägg: Flyg för tre personer under sommaren är närmare 12 000 kr. Hyrbil som rymmer rullstol och bagage kostar 5000 - 8000 kr per vecka. Före pandemin kunde jag lösa detta med 6000 kr för flyg och 5000 eller mindre för 4 veckors bilhyra. Då var bilresa inte något intressant alternativ. 2021 fanns inget flyg att åka med, bil var enda alternativet. Under 2024 har hyrbilspriserna återhämtat sig och i september kostar en bil mindre än 2000 kr per vecka.