Berkshire Hathaway

Så hur känner ni över Berkshire Hathaway Inc?
Är det många av er som äger och tror på en fortsatt bra framtid för dom, även utan Warren Buffet?

Vet dom låg väldigt överviktade i Apple men sitter ju nu på en stor kassa.

Känns dumt att inte ha med dom i portföljen

Jag har BRK i portföljen inom ”lekhinken” på RT lingo. Jag ser det väl mest som en aktie jag gärna köper lite då och då när jag tycker den blivit nertryckt. Köpte lite i Covid under 200 USD och sen lite till 2022.

Den dagen Warren ställer tofflorna så kommer den säkert att få en smäll men jag ser det mer som ett tillfälle att öka.

Sen ska man ju inte ge sig in på enskilda aktier annat än man har absolut minimum 10 års sparhorisont, gärna 20 år eller längre :sweat_smile: Plus att man ska vara beredd på att bevaka dem så lite mer tidsåtgång.

Vill man ha den typen av bolag men saknar erfarenhet så tycker jag i så fall att Spiltan Investmentbolag (där Investor är det absolut största innehavet) och Spiltan Globala Investmentbolag (där BRK är största innehavet) är bättre lämpade för att få riskspridning. Tex 5% i vardera inom en portfölj så plockar man upp de bästa investmentbolagen med två innehav.

3 gillningar

Jag har också en rejäl slant i BRK vid sidan av. För mig är det ett sätt att få en lite större viktning mot value/dividend bolag och andra bolag som normala index fonder utesluter pga av esg.
Jag ser det som att jag breddar index lite.

Skulle inte investera i Berkshire idag, då deras storlek gör det mycket svårt för dem att överprestera mot index (De har underpresterat senaste tio åren).

Överavkastningen sedan start kan förklaras nästan helt av högre exponering mot riskfaktorer som t.ex kvalitet, lönsamhet och värde (dessa kan fångas billigare och bättre med small cap value ETF:er).

Buffet är en legend som upptäckte dessa faktorer årtionden innan forskningen, men idag så rekommenderar han själv tillochmed indexfonder istället för Berkshire.

1 gillning