Köpa nu när det är rea eller vänta på ännu bättre rea?

Hej alla blivande miljonärer!

Jag är redan måttligt investerad i Globala Indexfonder men har 300,000 liggandes på banken som jag inte fört över än.

Jag brukar inte tänka på när jag skeppar in och egentligen hade jag inte tänkt skeppa in detta än. Men nu när man fått nys om att det är rea så vill man inte missa rean.

Frågan är dock om det förväntas att börsen kommer fortsätta ner?

Vet inte om någon har insikt, men jag bor under en sten och har har absolut noll koll på vad som händer i världen så täntke att det är bäst att fråga.

Tack!

Nej. Den som säger sig ha det ljuger. :smiley:

Vi vet bara med säkerhet det råkar vara bättre att kliva in den här veckan än förra veckan.

8 gillningar

Vad är det för rea folk pratar om? Svenska börsen ligger på -1.5% på 3 månader och amerikanska ligger på +3%.

7 gillningar

Som jag förstått det är det “the Japanese carry trade” där man gör ett sorts arbitrage på Japans låga räntor och sen tar pengarna till ett land med högre ränta.
Sen har man utväxling på det och hoppas att Japan inte höjer räntan. Ooops!

Om du är kompis med de som centralplanerar marknadspriset på räntor runt om i världen så kan du tajma marknaden :wink:

Buffet sålde ju av en massa Apple i tid, men han är lite närmare än vi vanliga dödliga.

Enkelt sagt är det inga rationella saker det här, utan alla sitter och gissar vad herrarna på de olika Riksbankerna ska hitta på härnäst.

Jag har fört över extra pengar och tänkte köpa för ca 0.5% av portföljvärdet per dag.
Som tidigare talare, vi har ingen aning om just nu är ett bättre tillfälle. Men jag chansar lite extra på att de kommer välja att öka M2 penningmängden, dvs sänka räntor och öka inflationen.

2 gillningar

Det är omöjligt att veta detta. Den som påstår sig veta det ljuger.

Det finns bara två typer av investerare. De som inte vet var börsen är påväg och de som inte vet att de inte vet var börsen är påväg.

Tänk såhär. Om någon kunde veta med mer sannolikhet att det vore bättre att vänta kommer de göra det och de som har aktier vill sälja dem. Då sjunker priset. Vilket återigen ger jämvikt. Alltså priset idag är redan jämviktspriset som tar hänsyn till förväntad framtida kursrörelse.

1 gillning

Ingen kan veta. Analytiker på DI och liknande tycka sig va överrens om är att det lär va “fortsatt hög volatiltet”. Men de gissar ju bara.

Jag tänker att man bara bör köpa regelbundet. Om man fundera på att köpa i Juli så bör man köpa nu - oavsett om det går ned mer så har det ju ändå blivit billigare än i Juli.

Det sägs att man inte ska tajma marknaden - men om man ändå tänkt köpa när en aktie stod högt så kan man ju slå till när den gått ned lite.

Kanske vissa aktier såsom exempelvis Microsoft och Amazon.
Amazon har tappat +10% sedan i Juli, ligger på $161 i skrivande stund och låg på $186 sista juli ($196 större delen av Juli)

Om det kliar mycket i fingrarna så brukar jag göra en liten extra överföring för att stilla begäret. Typ i ditt fall överföra 5k extra om du har 300k som väntar på löpande investeringar som du beskriver.

Rule #1 Tajma aldrig marknaden :thinking:

1 gillning

Om börsen avkastar 8% per år kan vi låtsas att det är ett spel där du singlar slant två gånger per år. Krona ger +20% vinst klave ger -10% förlust.

Med sådana förutsättningar vill du vara i marknaden så länge som möjligt för att få singla slant så mycket det går. Oddsen är på din sida!

Att inte vilja spela för att det blivit krona eller klave några gånger på raken är fel strategi.

7 gillningar

Månadsspara och dutta in torrt krut är alltid bäst för sömnen och magen.

1 gillning

Vem tänker du ska ge dig svar på detta?

Jag brukar köpa billigt och sälja dyrt. Gör som jag så blir det bra.

3 gillningar

Det låter ju som att du har knäckt koden :grin:
Vänta med att köpa och köp billigare :money_mouth_face:

“Time in the market, beats timing the market”

Med det sagt hade jag nog personligen spridit ut investering om 300 000 på kanske ett helt år, för att sprida inköpspriset. Ej det mest logiska enligt teorierna, men skönast för nattsömnen typ.

Om du har insiderinformation som gör att du vet att ett bolag är felvärderat kan du tjäna pengar. Sen är det å andra sidan olagligt.
Annars är marknadspriset det sanna priset.

Kan du inte utveckla svaret för en ”okunnig”? Vad händer då? Enligt nationalekonomins teori förstås. Vad som händer i verkligheten är det ju ingen som vet, eller?

Har du lyssnat på Buffet kring varför han sålde under förra kvartalet?

1. Han vill ha en diversifierad portfölj. Apple utgjorde mer än hälften av BH. Tror andelen Apple är nere på 30% nånting nu. Fortfarande högt.
  2. Han ville säkra en reavinst på en del av Apple aktierna då det strategiskt kändes rätt. Bakgrunden är att skatten är på 21% just nu och Buffet är rädd att USAs statsskulder kommer tvinga landet att höja bolagskatten. Tittar man tillbaka historiskt så har skatten hoppat upp och ner beroende på hur mycket skatt man vill dra in. Som mest var den på 52% tror jag.
  3. Att ha torrt krut i väntan på bra köplägen i bolag de tror på och samtidigt få 5% ränta på dessa pengar är en bra strategi enligt honom.
  4. De tror fortfarande på Apple och har inga planer på att göra sig av med innehavet på lång sikt.
6 gillningar

Nja, jag följer honom inte jättenoga. Men han brukar ju veta vad han håller på med.
Jag noterar att han råkade ha bra timing den här gången. Han sitter till och med på fler statsskuldväxlar än amerikanska Riksbanken som har det amerikanska monopolet på centralplanering av vad pengar kostar.

1 gillning

Va’?

Saknas det ett ”med” och ”att göra” här, eller missar jag något?

/vill förstå

M2 är mängden pengar i samhället som finns att tillgå relativt snabbt. Typ kontanter, penningmaknadsfonder, högräntekonto binder på kortare tid etc.

Om du tänker dig att hela den “rullande” ekonomiska verksamheten på jorden är en jättestor pizza, så är Riksbankerna de som bestämmer hur stor en pizza slice är. De kan inte baka mer pizza, bara öka och minska slices. M2 är det totala antalet pizza slicess.

Bryt gärna ut det i en egen tråd. Börjar känna att jag lagt in kommentarer som kanske inte tar trådskaparens frågor framåt här nu.