Besiktning och E-diagnos

Idag var jag på besiktning hos Bilprovningen. När jag kom in besiktning blev jag erbjuden att göra E-diagnos på bilen för 99 kr. Jag tackade ja till tjänsten.

Bilen besiktades och den blev godkänd. Fick resultatet av e-diagnosen, det var en del felkoder. Se bild.

Besiktningsmannen sa att de inte var akuta felkoder. men det skulle vara bra ifall jag sa detta till verkstaden nästa gång bilen ska på service, så får de kika på den.

Bilen har servats under november månad utan anmärkning från verkstaden och bromsarna är ny byta.

Är det någon som har upplevt detta?

Utan att vara bilmekaniker så tror jag inte det finns mycket värde i en sån där diagnos. Jag tänker mig att felkoder i en bil är en logg av saker som vid något tillfälle uppvisat ett avvikande mätvärde. Detta kan vara felkoder som någon gång loggats och som aldrig kommer dyka upp igen.

Hade det varit min bil hade jag bara nollställt alla felkoder och kollat igen efter en provtur om några kommer tillbaka, men jag har en egen felkodsläsare från biltema. Efter det kanske det varit värt att undersöka vidare via google, och bara om de tyder på ett allvarligt fel kontakta verkstad.

Så länge ingen varningslampa lyser tycker jag det i princip inte är nån större mening att bry sig om felkoder.

Ta det lugnt :slight_smile:

5 gillningar

jag är ingen expert men har viss insyn i ämnet. Till att börja med ligger det felkoder i 99% av alla bilar som rullar på vägarna. Felkoder kan loggas av en mängd olika anledningar. Det kan räcka med att en bil har haft dåligt batteri för att logga kanske 20 felkoder varav en del kan se allvarliga ut vid första anblick. Drar du igen bagageluckan på en audi lite för hårt så kan en felkod ev. loggas. Felkoder är inte till för att tala om för brukaren att bilen har det och det felet utan är ett sett för en mekaniker att lättare kunna gräva i ett problem eller en varningsflagga vid ex.vis service. Generellt gäller: Bilen kommer att tända en lampa om bilen anser att problemet är ett problem. upplever du inget problem så kör vidare. Välj en verkstad du litar på och nämn felkoderna i förbifarten vid nästa service.

Man skiljer också på permanenta felkoder (felet är permanent) och intermitenta felkoder som kan ha loggats vid ett tillfälle.

5 gillningar

Det var något så min bästa vän resonerade som har bättre insyn på bilar. Det som att läsa läkemedelsförteckningen på fass.se. Bland annat kan man se om hur mycket ett läkemedel biverkningen ger. Det resulterar i att man blir mer orolig för läkemedlet, istället för sjukdomen.

Kan nog hoppa över E-diagnosen.

Tack för hjälpen!

Ett sätt för företaget att tjäna pengar. Köp en egen avläsare och läs av felkoderna själv istället.

Dom anger inte om felkoderna är historiska, inter­mitt­enta eller aktiva vilket är rätt värdelöst.

Testade själv för att se om dom fick fram något jag själv missat med min billiga ELM327, men jag fick bara en felkod som garanterat inte är varken aktiv eller intermittent, annars hade bilen gått skit och haft motorlampa.

Vet inte om dom rensar koderna efter scanningen för jag kunde inte få fram koderna efteråt.