Besittningsrätt vid uthyrning av villa?

Hej!

Vet ni hur det fungerar om man äger en villa och hyr ut den till en hyresgäst, får hyresgästen besittningsrätt efter en viss tid? Är det annorlunda med bostadsrätt?

För villor och bostadsrätter tror jag privatuthyrningslagen gäller och den ger inte besittningsrätt.

Besittningsrätt i all ära. ALLTID väldigt krångligt att bli av med hyresgäster som inte vill flytta.

2 gillningar

Privatuthyrningslagen gäller om det är en enda bostad som du hyr ut och du gör det som privatperson. I den finns inget besittningsskydd.

Om du hyr ut flera bostäder så är det bara den första som omfattas av Privatuthyrningslagen. Övriga går under kapitel 12 i Jordabalken, och där finns besittningsskydd.

1 gillning

För förtydliga så finns det en lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad som är riktad för personer som äger exempelvis en villa, bostadsrätt och etc. Vid användning av denna lag så finns det ingen besittningsskydd för personen som hyr villan, bostaden och osv.

1 gillning